لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

مذاکرات مسقط؛ جان کری وارد عمان شد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بامداد یک‌شنبه، ساعاتی پس از آنکه وزیر خارجه ایران به مسقط رسید، وارد پایتخت عمان شد تا به روند مذاکراتی بپیوندد که در راستای برنامه اتمی ایران و در دو هفته باقی مانده از مدت توافق‌نامه موقت انجام می‌شوند.

کری و ظریف، روز یک‌شنبه ۱۸ آبان دیدار می‌کنند.

این مذاکرات بخشی از آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی بین ایران و کشورهای ۵+۱ تلقی می‌شود.

آقای ظریف و هیئت همراه او روز شنبه وارد عمان شده و در فرودگاه مورد استقبال وزیر خارجه آن کشور قرار گرفتند.

وزیر خارجه ایران، شنبه شب در مسقط، گفت که عمان می‌تواند در به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز نقش ایفا کند. عمان پیشتر در مواردی میان تهران و واشینگتن میانجی‌گری کرده است.

کاترین اشتون، نماینده ارشد پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها است نیز به روند مذاکرات مسقط می‌پیوندد.

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته بود: در نشست سه جانبه مسقط، ظريف، کری و اشتون درباره موضوعات غنی‌سازی و تحريم‌ها با يکديگر گفت‌وگو می‌کنند.

ظرفیت غنی‌سازی و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین موارد مورد اختلاف طرف‌ها برشمرده شده است.

وب‌سایت ال‌مونیتور، از قول منابعی که نامشان را فاش نساخته گفته است علی‌ اکبر ولایتی، مشاور ارشد آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌المللی نیز ممکن است به مذاکرات ‌پیوندد.

این موضوع را هیچ منبع رسمی تائید نکرده است.

اما رسانه‌های دیگری که این خبر را بازتاب داده یا از قول منابعی نقل کرده‌اند، می‌گویند چنین چیزی ممکن است به این معنی باشد که رهبر جمهوری اسلامی بر این عقیده است امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

آقای ولایتی دهم آبان ماه، در پی دیداری با وزیر خارجه نروژ در تهران، گفته بود نظر جمهوری اسلامی اين است که مذاکرات اتمی هر چه زودتر به نتيجه برسد.

در کنار همه اینها مسائل و سیاست‌های داخلی آمریکا نیز ممکن است بر روند مذاکرات، به ویژه اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، تاثیر بگذارد.

جمهوری‌خواهان مخالف باراک اوباما، در انتخابات میان‌دوره‌ای آن کشور قدرت را در هر دو مجلس نمایندگان و سنا در دست گرفته‌اند. برخی از سناتورها و نمایندگان آمریکایی خواستار آن هستند که هر گونه توافقی با تهران به نظر آنها رسیده و موافقت آن ها را پیش از امضا کسب کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید اگر مذاکرات در هفته‌های آینده به نتیجه نرسد، ممکن است نمایندگان کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند. آنچه خود ممکن است گفت‌وگوها را با پیچیدگی و دشواری بیشتری روبه‌رو کند.

در ایران نیز گروهی از نمایندگان اصولگرا طی ماه‌های گذشته حملاتی را متوجه هیئت ایران کرده‌اند. با این همه به نظر می‌رسد تصمیم نهایی در این مورد با نظر رهبر جمهوری اسلامی گرفته شود.

XS
SM
MD
LG