لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

کری و فابیوس: اختلافات مهمی برای دستیابی به توافق هسته‌ای وجود دارد


جان کری و لوران فابیوس، وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه
جان کری و لوران فابیوس، وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه

وزیران امور خارجه آمریکا و فرانسه در کنفرانس خبری مشترکی تاکید کردند که غرب خواستار توافق اتمی با ایران است، اما هنوز «اختلافات مهمی» میان طرفین وجود دارد.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار انعطاف ایران و اعضای گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته‌ای تهران و دستیابی به یک توافق جامع شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان در کنفرانس خبری مشترک خود با جان کری، همتای آمریکایی‌اش با اشاره به مذاکرات اتمی با ایران گفت: «ما خواستار توافق هستیم، اما موضوعات مهم مورد اختلاف همچنان باقی مانده است».

آقای فابیوس افزود: «امیدواریم که بتوانیم این اختلافات را در روزهای پیش رو کاهش دهیم، اما این مسئله بستگی به رویکرد طرف ایرانی دارد».

از سوی دیگر، جان کری نیز در کنفرانس خبری جداگانه‌ای که در سفارت آمریکا در پاریس برگزار شد، بر موضع مشترک غرب در قبال مناقشه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

آقای کری اظهار داشت: «ما درباره اصول بنیادی با یکدیگر توافق داریم که این امر قابل اثبات است... و ما از اتحاد خود مطمئن هستیم».

پرسش از تمدید مذاکرات

در این کنفرانس خبری همچنین از آقای کری درباره تمدید احتمالی مذاکرات هسته‌ای با ایران پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: «ما درباره تمدید [مذاکرات] بحث نمی‌کنیم. ما مذاکره می‌کنیم و تلاش‌مان این است که به توافق دست یابیم. اگر در لحظات آخر به این نتیجه برسیم که باید راه‌های دیگر را بررسی کنیم، آن وقت چنین خواهیم کرد».

خبرگزاری رویترز اما در گزارشی دیگر به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات اتمی نوشته است که احتمال تمدید سه ماهه این مذاکرات وجود دارد.

ایران و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تا روز سوم آذر مهلت دارند که به توافق جامعی درباره مناقشه هسته‌ای ایران دست یابند.

آخرین دور گفت‌وگوهای اتمی نیز از روز سه‌شنبه این هفته در وین آغاز شده است که از امروز، پنج‌شنبه، جان کری نیز به این مذاکرات می‌پیوندد.

رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته است: «احتمال دارد که در این مرحله یک توافق موقت به دست بیاید یا در بهترین حالت ممکن است طرفین تا روز دوشنبه بر سر چارچوب توافقنامه به تفاهم برسند که در هفته‌ها و ماه‌های بعد روی آن کار شود».

این گزارش با اظهارات مشابه یک مقام ایرانی نیز همراه است که می‌گوید طرفین به زمان بیشتری برای حل برخی از مسائل فنی نیاز دارند.

این مقام ایرانی همچنین تاکید کرده که هنوز زمان‌بندی بر سر لغو تحریم‌های ایران یک مسئله عمده در مذاکرات است.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود که نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای تا روز سوم آذر خوشبین نیست و شاید بتوان این مهلت را تمدید کرد.

طولانی شدن مذاکرات به روایت لاریجانی

این در حالی است که علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، می‌گوید که طولانی شدن مذاکرات به نفع قدرت‌های جهانی نیست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای لاریجانی روز چهارشنبه اظهار داشت: « کشورهای گروه ۵+۱ از فرصت مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده کنند و اگر زمان بگیرند خیلی به نفع خودشان هم نیست».

به گفته او، «روش مذاکرات کشورهای ۵+۱ شکل راهبردی ندارد و از سنخ چانه‌زنی بقالی است و به همین دلیل طولانی شده است».

آقای لاریجانی در نهایت گفته است: «کشورهای گروه ۵+۱ نباید ایران را از راهی که انتخاب کرده مایوس کنند... چرا که راه‌حل‌هایی که ایران ارائه کرده منصفانه و همراه با منطق بوده است».

پیام بان گی مون به طرفین مذاکرات

در همین حال بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد طرفین مذاکرات هسته‌ای را به اتخاذ سیاستی منعطف دعوت کرد که به این مناقشه ۱۲ ساله پایان دهد.

دفتر مطبوعاتی آقای بان روز پنج‌شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین اعلام کرد: «دبیرکل از طرفین می‌خواهد که انعطاف لازم، درایت و عزم خود را برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات به نمایش بگذارند».

این اطلاعیه می‌افزاید که آقای بان اعتقاد دارد دستیابی به چنین توافقی به تقویت امنیت و صلح بین‌المللی و منطقه‌ای یاری می‌رساند.

XS
SM
MD
LG