لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

کری: شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات هسته‌ای وین بودیم


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه سوم آذر گفت که ایران و گروه پنج به علاوه یک پیشرفت قابلی توجهی در مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای داشتند ولی به رغم ارائه ایده‌های جدید، گفتوگو‌ها طی ماه‌های آینده همچنان در وضعیت دشواری باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری که در پایان مذاکرات وین با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: «اگر ما بتوانیم زود‌تر به توافق برسیم، به دنبال آن هستیم که زود‌تر توافق کنیم. اینکه مذاکرات را تمدید کرده‌ایم به معنای این نیست که کار‌ها آسان‌تر پیش خواهد رفت. گفت‌وگو‌ها دشوار بوده‌اند و در آینده نیز چنین خواهد بود».

به گفته آقای کری، قرار نیست که مذاکرات بدون هیچ پیشرفت جدی تا ابد ادامه پیدا کند ولی اکنون زمان کنار کشیدن از این گفت‌وگو‌ها نبود.

آقای کری افزود: «ابلهانه خواهد بود در شرایطی که زمان گریز تمدید شده و جهان امن‌تر از پیش شده است، از این گفت‌وگو‌ها کناره گیری کنیم».

زمان گریز به دوره‌ای اطلاق می‌شود که ایران چه مدت زمانی لازم دارد تا زمینه ساخت دستکم یک بمب هسته‌ای را فراهم کند. تهران همواره تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «امروز ما بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توافق نزدیک هستیم که به موجب آن، کل جهان و بویژه متحدان و شرکای ما در خلیج فارس، امن‌تر و ایمن‌تر است».

وی تاکید کرد: «ما ظرف چند روز گذشته در وین، شاهد پیشرفت واقعی و قابل توجهی بودیم و دیدیم که ایده‌های جدیدی مطرح شد».

با این حال، کری گفت که همچنان «برخی اختلافات مهم» میان طرفین وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که قرار نیست تحریم‌های بیشتری رفع شود.

به گفته وی، «تحریم‌های موجود (علیه ایران)، طی مذاکرات همچنان باقی می‌ماند».

روز دوشنبه اعلام شد که مذاکرات میان ایران و گروه پنج به علاوه یک برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای برای هفت ماه دیگر تمدید شد و قرار است در این دوره بخش دیگری از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شود.

هنوز جزئیات توافقات جدید میان طرفین منتشر نشده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه‌اش گفت: «کنگره آمریکا باید به دولت فرصت بدهد که مذاکرات برای توافق هسته‌ای با ایران را به سرانجام برساند و نباید با اعلام تحریم‌های جدید، تهران را تحریک کند».

آقای کری تصریح کرد: «من امیدوارم که آنها (اعضای کنگره) برای چندین ماه بدون فرستادن پیام‌هایی که ممکن است باعث سوء تفاهم و محاسبه اشتباه شود، اجازه دهند ما در آرامش این کار را پیش ببریم».

وی می‌گوید که قرار است از ماه دسامبر مذاکرات فنی میان نمایندگان ایران و پنج به علاوه یک از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG