لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

باراک اوباما: با نتانیاهو بر سر ایران اختلافات واقعی داریم


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا همراه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا همراه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۲۰ بهمن گفت که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر سر ایران و تشدید تحریم‌های آن «اختلافات خیلی واقعی» دارد.

آقای اوباما در کنفرانس خبری با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در واشینگتن درباره عدم تمایلش برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل در سفر آینده‌اش به آمریکا نیز با اشاره به آنگلا مرکل گفت: «هر چقدر هم که خانم مرکل را دوست داشته باشم، اگر او هم می‌خواست دو هفته قبل از انتخابات در آلمان به کاخ سفید بیاید، برای او هم دعوتنامه‌ای فرستاده نمی‌شد».

اوباما سپس گفت فکر نمی کند خانم مرکل خود هم چنین توقعی داشت.

بنیامین نتانیاهو قصد دارد حدود یک ماه دیگر در کنگره آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و لزوم اعمال فشار به تهران سخنرانی کند.

اوباما گفت که او، آنگلا مرکل، دیوید کمرون (نخست وزیر بریتانیا) و دیگرانی که در مذاکرات مشارکت می‌کنند معتقدند تشدید تحریم‌ها «معقول نیست».

در این مرحله، مسائل موجود با ایران دیگر «فنی» نیست بلکه اکنون به «اراده و خواست سیاسی» مربوط می‌شود.
باراک اوباما

رییس جمهوری آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران افزود: غرب خواستار توافقی با ایران است که بر اساس آن این کشور می‌تواند برنامه صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد با تضمین اینکه ایران در صدد دستیابی به سلاح اتمی نیست و «اکنون زمان آن است که ایران تصمیمش را بگیرد».

باراک اوباما همچنین گفت که در این مرحله، مسائل موجود با ایران دیگر «فنی» نیست بلکه اکنون به «اراده و خواست سیاسی» مربوط می‌شود.

وی زمانی را که صرف مذاکرات هسته‌ای با ایران شده «مثمر ثمر» توصیف کرد و گفت که از شکاف‌ها میان دو طرف کاسته شده و ایران توافق موقت ژنو را رعایت کرده است و اکنون باید «قادر به پاسخ مثبت» به توافق نهایی باشد اما او نمی‌داند که ایران چنین پاسخی را خواهد داد یا خیر.

باراک اوباما در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تمدید مذاکرات گفت: اگر ایران با «فرمول اساسی» که غرب خواهان آن است موافقت نکند او تصور نمی‌کند تمدید مذاکرات مفید باشد.

«نمی‌توانیم نظاره‌گر تغییر مرزهای اروپا با لوله تفنگ باشیم»

رییس جمهوری آمریکا در ادامه کنفرانس خبریش با آنگلا مرکل تاکید کرد که با صدراعظم آلمان اشتراک نظر دارد که در قرن ۲۱ نمی‌توان «بیکار نشست» و نظاره‌گر تغییر مرزهای اروپا با «لوله تفنگ» بود.

آقای اوباما گفت: «تجاوز» روسیه به اوکراین تنها باعث وحدت بیشتر بین‌المللی شده و کاملا واضح است که روسیه با نقض توافقنامه «مینسک»، به جای عقب‌نشینی، تانک‌ها و سلاح‌های بیشتری به خاک اوکراین فرستاده است.

«تجاوز» روسیه به اوکراین تنها باعث وحدت بیشتر بین‌المللی شده و کاملا واضح است که روسیه با نقض توافقنامه «مینسک»، به جای عقب‌نشینی، تانک‌ها و سلاح‌های بیشتری به خاک اوکراین فرستاده است.
رییس جمهوری آمریکا

دولت اوکراین در ماه سپتامبر گذشته با میانجی‌گری اتحادیه اروپا و مذاکره با روسیه، توافق آتش‌بسی را در «مینسک» پایتخت بلاروس با شورشیان هوادار مسکو در شرق اوکراین امضاء کرد. اما درگیری‌ها همچنان ادامه یافته است.

باراک اوباما با این حال تاکید کرد که آمریکا و متحدانش همچنان به یافتن راه حلی دپیلماتیک برای رفع تنش با روسیه پایبند هستند اما همزمان، تصریح می‌کنند که ادامه روش کنونی روسیه نتیجه‌ای جز تشدید انزوای سیاسی و اقتصادی این کشور نخواهد داشت و خانم مرکل هم با او موافق است که تحریم‌های جاری علیه روسیه باید پا برجا بماند.

وی افزود: دولتش در حال بررسی همه گزینه‌ها، از جمله ارسال سلاح‌های دفاعی مهلک برای اوکراین در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک است اما «هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است».

بنابرگزارش‌ها آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با ارسال سلاح به اوکراین مخالف است.

خانم مرکل در کنفرانس خبری با اوباما نیز گفت که به رغم ناکامی‌هایی که تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک داشته است، او راه حل مشکل را نظامی نمی‌داند.

او همچنین گفت که نظرش را در این مورد به باراک اوباما گفته است و تاکید کرد که با وجود اختلاف نظر بر سر برخی موضوعاتی، وحدت و دوستی دو کشور مستحکم است.

رییس جمهوری آمریکا نیز در پایان گفت با آنگلا مرکل به توافق رسیده‌اند که در مسیر استراتژی ناتو حرکت کنند و به تقویت حضور این یپمان در شرق اروپا ادامه دهند، همچنین با صندوق بین المللی پول برای کمک به اوکراین کار کنند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، اتحادیه اروپا روز دوشنبه تشدید تحریم‌های روسیه را تصویب کرد اما منتظر نتیجه جلسه مذکرات سران آلمان، روسیه، فرانسه و اوکراین در ۱۶ فوریه، ۸ روز دیگر، می‌ماند.

XS
SM
MD
LG