لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

روحانی درباره مذاکرات اتمی: ایران گام‌های لازم را برداشته است


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، با اشاره به این که در مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی «پیشرفت‌های خوبی حاصل شده» چنین اظهار نظر کرد که جمهوری اسلامی «گام‌های لازم» را برداشته و اکنون «نوبت طرف مقابل» است.

آن طور که در وب‌سایت ریاست جمهوری ایران آمده است، آقای روحانی در دیدار با یک مقام عالی‌رتبه هندی همچنین گفته است که ایران «با جدیت» مذاکرات را دنبال می‌کند، اما «با توافق نهایی فاصله داریم».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از روز جمعه، ۱۷ بهمن، با وزیران خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا و روسیه، از اعضای گروه ۱+۵، و همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار کرده است.

مذاکرات وزیر خارجه ایران با همتایانش پشت درهای بسته انجام شد و آقای ظریف در این باره تنها گفته است که این مذاکرات وارد «جزئیات بحث‌های فنی» شده و اکنون بر چگونگی رفع تحریم‌ها و تعداد سانتریفیوژها متمرکز است.

اظهار نظر آقای روحانی در روز سه‌شنبه درباره حصول «پیشرفت‌های خوب» یادآور گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در همین زمینه است.

آقای پوتین در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام که روز دوشنبه منتشر شد گفته بود که در مذاکره جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ «پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آمده است».

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور ویژه رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی «بر اساس راه حل ترسیم شده رهبر» در مذاکرات عمل خواهند کرد.

به گفته آقای ولایتی، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «در ۱۹ بهمن‌ماه راه حلی را ترسیم کردند که مذاکره‌کنندگان ما نیز در همان چارچوب حرکت خواهند کرد که امیدواریم بتوانند کار خود را در مذاکره به پیش ببرند».

علی خامنه‌ای روز یک‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، در یک سخنرانی در این باره تأکید کرد: «من با ادامه و پیشرفت مذاکرات [اتمی] و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که دربردارنده عزت و احترام او باشد مخالفتی ندارد.»

وی افزود: «یک نکته خوب را رئیس جمهور محترم گفتند که مذاکره یعنی دو طرف به نقاط مشترک برسند، این یعنی یک طرف نخواهد هرچه که توقع دارد در توافق بیاید.»

ایران و گروه ۵+۱ به توافق رسیده‌اند تا اواخر ماه مارس سال جاری میلادی، اوایل اسفند، به «توافق سیاسی» دست یابند و تا ۳۱ ژوئن، ۹ تیر ۹۴، نیز با مذاکره بر سر جزئیات، توافق نهایی و جامع را امضا کنند.

XS
SM
MD
LG