لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

پایان مذاکرات مینسک؛ بر سر آتش‌بس در اوکراین توافق شد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین

رهبران آلمان، فرانسه، اوکراين و روسيه، پنجشنبه ۲۳ بهمن، بر سر برقراری آتش‌بس در شرق اوکراين به توافق رسيدند. اين توافق پس از ساعت‌ها مذاکرات فشرده رهبران اين کشورها در مينسک، پايتخت بلاروس به دست آمد.

خبرگزاری‌های بين‌المللی گزارش داده‌اند که آتش‌بس از يکشنبه ۲۶ بهمن، به اجرا در می‌آيد و بر اساس يکی از مفاد آن، شرق اوکراين از سلاح‌های سنگين پاکسازی می‌شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه، ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه و پترو پروشنکو، رئيس جمهوری اوکراين، برای دستيابی به اين توافق، ساعات متعددی از چهارشنبه شب و پنجشنبه صبح، مذاکراتی فشرده را پشت سر گذاشتند.

خانم مرکل گفته که توافق آتش‌بس به دست آمده در مينسک، «اميد» را برای شرق اوکراين به ارمغان می‌آورد.

به گفته صدراعظم آلمان، اين فشار رئيس جمهوری روسيه بر جدايی طلبان شرق اوکراين بود که آنها را وادار به پذيرش تواقف مينسک کرد. الکساندر زاخارچنکو، رهبر جدايی طلبان طرفدار روسيه هم گفته که توافق مينسک باعث می‌شود که «اميد به راه‌حلی صلح‌آميز» به وجود بيايد.

اما فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان گفته که اين توافق، «نه يک «راه‌حل جامع و نه يک موفقيت بزرگ» است.

آقای اشتاين‌ماير افزوده که از توافق «بدون هيچ خوش‌بينی مفرطی» استقبال می‌کند.

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه هم گفته که بر سر «موضوعات اصلی» توافق شده است.

خبرگزاری رويترز گزارش داده که کرملين، کاخ رياست جمهوری روسيه، سند امضاشده توسط رهبران چهار کشور را منتشر کرده که در آن بر «احترام به حاکميت و تماميت ارضی» اوکراين تاکيد شده است.

پترو پروشنکو، رئيس جمهوری اوکراين هم گفته که موضوع اصلی توافق، اين است که از شنبه و يکشنبه آينده، آتش‌بسی «بدون قيد و شرط» در شرق اين کشور برقرار خواهد شد.

اما فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه گفته است که هنوز بايد «کارهای زيادی» برای برقراری کامل آرامش در اوکراين انجام داد.

آقای اولاند در عين حال افزوده که جدايی‌طلبان طرفدار روسيه در شرق اوکراين که ابتدا با توافق مخالفت کرده بودند، در نهايت آن را پذيرفته‌اند.

الکساندر زاخارچنکو، رهبر جدايی طلبان طرفدار روسيه اما گفته که توافق مينسک باعث می‌شود که «اميد به راه‌حلی صلح‌آميز» به وجود بيايد.

به گفته صدراعظم آلمان، اين فشار رئيس جمهوری روسيه بر جدايی طلبان شرق اوکراين بود که آنها را وادار به پذيرش تواقف مينسک کرد.

توافق مينسک يک روز پس از آن به دست آمد که با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره شهر دبالتسف در شرق اوکراين، دست‌کم ۱۹ سرباز ارتش اين کشور توسط جدايی‌طلبان کشته شدند.

اروپا، آمريکا و دولت اوکراين، روسيه را به تجهيز نظامی و مالی جدايی‌طلبان شرق اوکراين متهم می‌کنند و حتی وخامت اوضاع در اين کشور باعث شد که دولت ايالات متحده آمريکا از احتمال ارسال تجهيزات نظامی به اوکراين برای مقابله با «تهاجم روسيه» خبر بدهد.

توافق مينسک همچنين در روزی به دست آمد که اتحاديه اروپا قرار بود در جلسه‌ای در بروکسل، پايتخت بلژيک، درباره افزايش احتمالی تحريم‌ها عليه روسيه تصميم بگيرد.

همزمان، صندوق بين‌المللی پول نيز با کمکی ۴۰ ميليارد دلاری به اوکراين برای بازسازی اقتصاد اين کشور موافقت کرده است.

XS
SM
MD
LG