لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

تاریخ برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان در ایران اعلام شد


سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که این شورا روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نجات‌الله ابراهیمیان روز چهارشنبه ۲۹ بهمن گفت: «چند روز قبل نامه وزارت کشور مبنی بر پیشنهاد روز برگزاری انتخابات مجلس دهم به شورای نگهبان رسید که دو تاریخ مجزا در این نامه به عنوان روز برگزاری انتخابات پیشنهاد شده بود».

وی اضافه کرد: «اعضای شورای نگهبان با بررسی همه جوانب، نسبت به بررسی این دو تاریخ، اقدام و روز هفتم اسفند سال آینده را به عنوان روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کردند».

ساعاتی پیش از انتشار این خبر، حسینعلی امیری قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور گفته بود که این وزارتخانه روزهای ۷ و ۱۴ اسفند سال ۹۴ را برای انتخابات مجلس پیشنهاد کرده است.

در ماه‌های اخیر و در حالی که یک سال به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده، اظهار نظرهای متعددی از سوی فعالان سیاسی درباره این دو انتخابات منتشر شده است.

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، روز ۲۹ بهمن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت جبهه اصلاحات تصمیم گرفته است که در انتخابات مجلس آینده «مدل» انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را انجام دهد.

وی اضافه کرد: «بنا نداریم با فرمانی برویم که حتماً کاندیدا‌های‌مان رد صلاحیت شوند ...حالا اگر بعداً باز آن‌ها جلو بیایند و همین مقدار هم عرصه را به ما تنگ بگیرند یا نگیرند به آن‌ها مربوط است».

در ماه‌های گذشته تعدادی از اصلاح طلبان خواستار تغییر رویه‌های گذشته در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شده‌اند، از جمله اصلاح‌طلبان شرکت کننده در همایش روز ۲۵ دی «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات»، با صدور بیانیه‌ای خواستار تضمین شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتی در ایران شده بودند.

این درخواست‌ها در حالی است که نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان روز ۱۷ آبان اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را خط «قرمز» برای اعطای مقام به افراد در جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود که حتی «توبه» معترضان ۸۸ برای «امانت‌های بزرگ» مانند نمایندگی مجلس کافی نیست.

در ماه‌های اخیر همچنین برخی از روحانیون محافظه کار و نزدیکان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره تلاش اصلاح طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات آینده مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، روز ۲۴ بهمن گفته بود، اصلاح‌طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز ۲۶ بهمن در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی گفته است که «در نبود یک فرد مناسب، رهبری می‌تواند شورایی باشد».

گفته‌های آقای هاشمی در حالی است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، ۱۹ دی‌ماه با هشدار درباره «شورایی شدن رهبری» گفته بود، «برخی به فکر قبضه کردن مجلس خبرگان رهبری هستند».

وی اضافه کرده بود که «دشمنان» می‌خواهند رهبری برای جمهوری اسلامی انتخاب شود که مورد تایید آنها نیز باشد.

XS
SM
MD
LG