لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

ظریف: شاید ایران محدودیت ۱۰ ساله در فعالیت‌های هسته‌ایش را بپذیرد


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که ایران احتمالا پیشنهاد اعمال محدودیت ۱۰ ساله در برخی از جوانب برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد.

آقای ظریف روز پنج شنبه ۱۴ اسفند در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» این مطلب را اظهار داشت. وی از دادن جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستین امانپور خبرنگار «سی‌ان‌ان» در رابطه با اظهارات چند روز گذشته باراک اوباما مبنی بر لزوم توقف ۱۰ ساله برخی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای ایران از آقای ظریف سوال کرد که وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: «بستگی دارد که این موضوع را چگونه تعریف کنید، اگر توافقی صورت بگیرد، ما (ایران) آماده‌ایم که برخی محدودیت‌های مشخص برای یک بازه زمانی معین را قبول کنیم، اما من نمی‌خواهم جزئیات مذاکرات را در رسانه‌ها مطرح کنم».

رییس جمهوری آمریکا روز ۱۲ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که «حصول توافق نهایی اتمی با ایران مستلزم این است که جمهوری اسلامی دستکم به مدت ۱۰ سال فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود را کنار بگذارد و غرب هم بتواند از توقف این فعالیت‌ها مطمئن شود».

آقای ظریف در حالی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» از احتمال قبول محدودیت‌های هسته‌ای سخن گفته است که خبرگزاری‌های ایران بلافاصله بعد از اظهارات اوباما، از قول وزیر خارجه ایران اظهارات رییس جمهوری آمریکا را «غیرقابل قبول» خوانده است.

در همین زمینه خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۱۲ اسفند گزارش داد که «محمد جوادظریف در پاسخ به اظهارات اخیر اوباما تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با صداقت وارد مذاکره شده و تا دستیابی به حقوق هسته‌ای مردم ایران به این مذاکرات ادامه خواهد داد و تسلیم زیاده خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقی طرف مقابل نخواهد شد».

ظریف و جان کری همتای آمریکایی وی طی هفته جاری در راستای دستیابی به «توافق سیاسی» هسته‌ای گفت‌وگوهایی در سوئیس برگزار کردند.

ایران و شش قدرت جهانی قرار است که طی ماه جاری میلادی به توافق سیاسی دست پیدا کنند و نهایتا تا آخر ژوئن سعی کنند که به توافق جامع هسته‌ای برسند.

با این حال، آقای ظریف روز چهارشنبه بعد از پایان مذاکرات گفت: «هنوز جزئیات بسیار زیادی وجود دارد که باید درباره آنها مذاکره شود. ما مجبور هستیم که طی هفته‌های پیش رو بسیار بسیار سخت کار کنیم».

ایران و شش قدرت جهانی آذرماه پارسال به توافق موقت هسته‌ای رسیدند که بعد از دو بار تمدید شدن، نهایتا مقرر شد تا پایان ژوئن این مذاکرات ادامه یابد تا طرفین به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنند.

آقای ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در ادامه گفته است: «البته ما می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم، اگر تمایل سیاسی مورد نیاز برای انتخاب‌های سخت وجود داشته باشد. هر کسی مجبور است که به انتخابی دشوار دست بزند».

وی در ادامه گفت: هنوز هیچ توافق قابل قبولی درباره چگونگی رفع تحریم‌ها علیه ایران حاصل نشده است.

با این حال وزیر خارجه ایران تاکید کرده است که زمان برای حل کردن برخی مسائل همچنان در دسترس است.

آقای ظریف در واکنش به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنگره آمریکا که توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را «اشتباهی جدی» خوانده بود، بدون اینکه اشاره‌ای به اسرائیل کند گفته است که «برخی‌ها صلح و آرامش را تهدیدی برای وجود خود تلقی می‌کنند».

وی گفت که (چنین اظهاراتی) بر مذاکرات تاثیری ندارد.

XS
SM
MD
LG