لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

«دستور احضار و جلب» ۱۵ نفر از عوامل حمله به مطهری صادر شد


معاون امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی خبر داد که۱۵ نفر از عوامل حمله به علی مطهری شناسایی شده‌اند و دادستانی شیراز «دستورات اولیه قضایی مبنی بر احضار و جلب آنان» را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، در عین حال گفت که تاکنون کسی در رابطه با این اتفاق بازداشت نشده است.

به گفته آقای ذوالفقاری، سپاه پاسداران، اداره اطلاعات و نیروی انتظامی استان فارس «هر کدام یک لیست» از افراد شناسایی شده را اعلام کرده‌اند.

آقای ذوالفقاری روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفند، نیز اعلام کرده بود که بر اساس «مستندات مختلف از جمله عکس و فیلم» هویت بیش از ده نفر از عاملان حمله به علی مطهری در شهر شیراز شناسایی شده است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، که روز ۱۸ اسفند برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌وشتم» قرار گرفت و در ‌‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

در پی حمله به آقای مطهری حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نامه‌ای به وزرای اطلاعات و کشور دستور داد که این اتفاق پیگیری شود.

پس از دستور آقای روحانی، هیئتی در وزارت کشور ایران به ریاست حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی این وزارتخانه، تشکیل شد و این هیئت در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۵ و ۲۶ اسفند، به شیراز سفر کرد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز روز چهارشنبه در این باره گفت: «گزارشاتی که وزارت کشور در این رابطه تهیه می‌کند، مورد به مورد در اختیار ما قرار می‌گیرد.»

تشکیل هیئتی در وزارت کشور برای بررسی حمله به آقای مطهری در حالی است که پیش از این برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی ایران از عملکرد وزارت کشور و خصوصا استانداری فارس درباره عدم جلوگیری از حمله به آقای مطهری و لغو سخنرانی او انتقاد کرده بودند.

روزنامه جمهوری اسلامی که پیش از این از عملکرد وزارت کشور انتقاد کرده بود روز پنج‌شنبه نیز در سرمقاله خود نوشت که «ضعف بعضی وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارت کشور و استانداری‌ها زمینه را برای زیاده‌خواهی‌هایی از ناحیه عناصر افراطی فراهم ساخته» است.

در سرمقاله این روزنامه تاکید شده است: «چنین وضعیتی می‌تواند انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند سال ۱۳۹۴ برگزار شود را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و دست افراطیون را برای انجام هر کاری جهت تسخیر مجلس دهم باز بگذارد و قانون‌گریزی را رواج دهد.»

در همین حال پیش از این نیز برخی از شخصیت‌های سیاسی حمله به آقای مطهری را با برگزاری انتخابات آینده مجلس مرتبط دانسته بودند.

از جمله مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند، در سرمقاله روزنامه ایران نوشته بود: «باید در نظر داشت سال آینده، سال انتخابات مجلس است. عده‌ای که به اندازه کافی مقبولیت اجتماعی ندارند، می‌پندارند با غبارآلود کردن فضا، امنیتی کردن جامعه و متشنج کردن عرصه سیاست خواهند توانست رقبا را از صحنه خارج و در فضای بی‌رقیب، برنده مسابقه‌ تک ‌نفره انتخابات باشند.»

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

پرونده حمله به علی مطهری «محرمانه» است

وکیل علی مطهری نیز روز چهارشنبه، ۲۷ اسفند، خبر داد که دادستان تهران این پرونده را به شعبه ۶ بازپرسی دادسرای انقلاب شیراز ارجاع داده است تا «به خاطر جنبه عمومی جرم و جرمِ اقدام علیه امنیت ملی کشور به آن رسیدگی شود».

به گزارش خبرگزاری خبرآن‌لاین، مصطفی ترک همدانی گفت: «پرونده حمله به علی مطهری غیر از این که دارای ابعاد جرایم اجتماعی و خصوصی است، دارای ابعاد امنیتی شده و به دلیل اقدام بر علیه امنیت کشور، تقاضا کردیم این جرم هم رسیدگی شود.»

وی اضافه کرد: «فعلا در مورد این که مهاجمان به نهاد یا دستگاهی وابستگی و انتساب دارند با توجه به محرمانه و امنیتی بودن پرونده نمی‌توانم اظهار نظر کنم و محتویات این پرونده محرمانه است.»

علی مطهری روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، درباره حمله‌‌کنندگان به خود گفته بود: «ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود؛ این افراد که از تجهیزات‌شان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند.»

«موتورهای سنگین» معمولاً توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

در همین حال مهدی طائب، رئیس شورای قرارگاه عمار، نیز روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفند، درباره عوامل حمله به آقای مطهری گفته است: «یک مشت حزب‌اللهی حرف گوش‌نکن. آدم نمی‌داند واقعا با این‌ها چه کار کند؟ چرا این کار‌ها را می‌کنید؟ اگر ما مقلد آقا هستیم، آقا فرمود این کار‌ها را نکنید.»

آقای مطهری روز شنبه، ۲۳ اسفند، و پس از سخنان امام جمعه شیراز در نماز جمعه، نیز او را متهم ردیف اول در حمله به خود معرفی کرده بود.

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، روز جمعه، ۲۲ اسفندماه، در سخنانی تلویحاً علی مطهری را به «طاغوت» و «فتنه» منتسب دانسته و گفته بود که «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست، باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟»

XS
SM
MD
LG