لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

یک ديپلمات ايرانی: تحريم‌ها و تحقيق و توسعه دو موضوع اختلافی است


به گزارش رسانه های ايران و خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات ارشد هسته ای ايران حاضر درمذاکرات هسته ای در لوزان سوييس روز جمعه هفتم فروردين ماه گفته است که تحريم‌ها و تحقيق و توسعه دو موضوع اختلافی ميان دو طرف در مذاکرات است.

رويترز گزارش داده است دو طرف حاضر در مذاکرات هسته ای در لوزان سوييس به رغم اين که می گويند در حال نزديک شدن به يک توافق هستند، اذعان می کنند که همچنان اختلافات مهمی باقی مانده است.

طبق اين گزارش ايران بر حق خود برای تحقيق در مورد سانتريفيوژهای پيشرفته در سايت فردو تاکيد می کند و خواهان لغو یکباره کليه تحريم های شورای امنيت، آمريکا و اتحاديه اروپا است.

با این حال، يک ديپلمات غربی نزديک به اين مذاکرات به رويترز گفته است، موضوع تحقيقات درباره سانتريفيوژهای پيشرفته و به طور کلی مساله غنی سازی توسط ايران مهم ترين مساله حل نشده باقی مانده در مذاکرات است.

گزارش ها همچنين حاکی است که مذاکرات بين جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران عصر جمعه اغاز شده است.

در همین حال قرار است شماری از وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ روز شنبه به این مذاکرات خواهند پیوست.

پس از آنکه دور تازه گفت‌وگوها روز چهارشنبه در لوزان سوئیس آغاز شد، وزیر خارجه ایران و همتای آمریکایی‌اش، از روز پنجشنبه مذاکرات فشرده و حساسی را آغاز کردند و آن طور که هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا از لوزان گزارش می‌دهد پنجشنبه‌شب نیز معاونان وزیران امور خارجه شش قدرت بزرگ جهانی و ایران گفت‌وگو داشته‌اند.

خبرنگار رادیو فردا می‌گوید که «چارچوب سیاسی»، «تفاهم نظری درباره کلیات یک توافق جامع»، یا آن طور که یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران در لوزان آن را توصیف کرده «تفاهم مشترک روی راه‌حل‌های مشترک درباره مسائل اصولی»، هر چه که نام بگیرد، تنها بر سر کلیات خواهد بود و چیزی که ایران و آمریکا در روزهای گذشته در پی آن بوده‌اند، احتمالاً در حد یک بیانیه است و روزهای اخیر نیز مقام‌های ایرانی و آمریکایی تدوین یک سند جامع‌تر با جزئیات بیشتر را تکذیب کرده‌اند.

ایران اصرار دارد که هر گونه توافقی باید یه طور یکجا و در یک مرحله انجام شود و رفع تحریم‌ها «جزئی از موضوع مذاکره» اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هیچ فاصله‌ای با توافق باشد.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین روز چهارشنبه به نقل از يک ديپلمات ارشد اروپايی گزارش داد که حتی اگر مذاکرات هفته جاری ميان ايران و قدرت‌های جهانی به توافقی بر سر موارد کليدی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منجر شود، بيشتر اين توافق تا پايان ضرب‌الاجل پايان ماه ژوئن (۱۰ تير) محرمانه باقی می‌ماند.

گاردين به نقل از اين ديپلمات ارشد اروپايی افزود که «اين هفته پايان بازی نيست. تا پايان اين هفته توافقی در کار نخواهد بود، زيرا توافق تنها زمانی خواهد بود که بر سر تمام جزئيات فنی که بسيار زيادند تفاهم شود.»

ايران و گروه ۱+۵ پايان ماه مارس (یازدهم فروردین) را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسيدن به توافقی کلی تعيين کرده‌اند تا بتوانند پس از آن، تا پايان ماه ژوئن (سه ماه ديگر) به توافقی کلی و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی برسند.

اما مقام ارشد اروپايی به گاردين گفته است که آنچه اهميت بيشتری دارد، ضرب‌الاجل دوم است که بر اساس آن بايد تمام جزئيات و ضمائم يک توافق کامل شوند.

XS
SM
MD
LG