لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

کاخ سفید: لغو تحریم‌های ایران از همان روز اول توافق عاقلانه نیست


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

کاخ سفید اعلام کرد که مسئله زمان رفع تحریم‌های ایران و سرعت آن موضوعی است که در مذاکرات آینده درباره آنها بحث خواهد شد در عین حال که دولت اوباما نیز مخالف لغو تحریم‌ها در همان روزی است که توافق هسته‌ای احتمالی به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه، ۱۷ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «هنوز درباره جزییات لغو تحریم‌ها توافقی صورت نگرفته است.»

وی سپس عنوان کرد: «دولت [ایالات متحده] قویا اعتقاد دارد که عاقلانه نیست تحریم‌ها همان روز اول کنار گذاشته شوند.»

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود که «همه تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت از روز اجرای توافق هسته‌ای لغو خواهند شد».

با این حال وزیر امور خارجه فرانسه نیز مسئله زمان رفع تحریم‌های ایران را «بغرنج» خوانده و تاکید کرده بود که در این باره هنوز توافق نشده است.

در همین حال ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، توافق هسته‌ای احتمالی را «توافقی برای همیشه»نامید که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای مونیز روز دوشنبه در کنفرانس خبری کاخ سفید اظهار داشت: «این توافقی برای یک دوره زمانی تعیین شده نیست، بلکه به یک معنا توافقی برای همیشه است با مراحل مختلف.»

به گفته او، توافق نهایی با ایران بر مبنای اعتماد نیست بلکه مبتنی بر یکسری الزامات سفت و سخت، از جمله بازرسی‌های بی‌سابقه و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

وی سپس عنوان کرد، تفاوت‌هایی که در نسخه‌های انتشاریافته از سوی ایران و آمریکا از تفاهم لوزان دیده می‌شود، به علت تاکیدهای متفاوتی است که طرفین بر بخش های مختلف آن کرده‌اند، وگرنه اختلافی میان طرفین بر سرمحتوای آن نیست.

پیش از این برخی از اعضای کنگره آمریکا از جمله تعدادی از دموکرات‌ها ابراز نگرانی کرده بودند که ممکن است ایران پس از لغو تحریم‌ها به تعهدات خود پایبند نماند.

اما باراک اوباما با دفاع از توافق هسته‌ای احتمالی گفته است که این فرصتی تکرارنشدنی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و ایجاد ثبات در خاورمیانه است.

از سویی حسن روحانی نیز تاکید کرده که «جمهوری اسلامی به هر وعده‌ای که در مذاکرات داده، پایبند می‌ماند مشروط بر آنکه طرف مقابل هم به وعده‌های خود عمل کند».

XS
SM
MD
LG