لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

اوباما: به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران، بخشی از توافق اتمی نیست


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید اینکه از ایران خواسته شود در توافقی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، اسرائیل را به رسمیت بشاسد، «قضاوتی به طور اصولی نادرست» است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگویی با رادیو همگانی ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، ۱۷ فروردین گفته است «این نکته که ما ایران را موظف کنیم در توافقی که نظامی نبودن برنامه‌ هسته‌ایش را ثابت می‌کند، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، مانند این است که بگوییم، ما هیچ توافقی را با ایران امضا نمی‌کنیم، مادامی که ماهیت حکومت ایران به طور کلی عوض شود».

او افزوده است «و به نطر من، این قضاوتی به طور اصولی نادرست است».

وب‌سایت رادیو ان‌پی‌آر می‌گوید، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته است هدف او از رسیدن به توافقی با ایران «دقیقا به این خاطر است که نمی‌توانیم در مورد تغییر طبیعت رژیم ایران، اطمینان خاطر داشته باشیم. دقیقا به همین خاطر است که ما نمی‌خواهیم (آنها) به بمب اتمی دسترسی پیدا کنند. اگر ایران ناگهان به آلمان، سوئد یا فرانسه تغییر پیدا کند، آن وقت می‌توان گفت‌وگوی دیگری درباره زیربنای اتمی آن کرد».

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که در پی تفاهم لوزان سوئیس، که چهارچوب رسیدن به توافق نهایی در پایان ماه ژوئن را مشخص کرده است، مقام‌های ارشد اسرائیل به انتقادهایی گسترده از آن پرداختند.

در صدر این مقام‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل قرار دارد که روز جمعه خواسته بود تا توافق نهایی با ایران دربرگیرنده «تعهد روشن و بدون ابهام تهران برای به رسمیت شناختن اسرائیل باشد».

بنیامین نتانیاهو، روز یک‌شنبه نیز با توصیف تفاهم لوزان به «توافقی بد» افزوده است «يک توافق خوب زيرساخت‌های گسترده برنامه هسته‌ای ايران را به عقب می‌برد، ايران را ملزم می‌کند که رفتار خصمانه‌اش در منطقه، ترور جهانی و خواسته‌ها و اقدامات‌اش را برای نابودی اسرائيل متوقف کند».

طی روزهای گذشته و در پی رسیدن به چهارچوب توافق احتمالی نهایی، رسانه‌ها و سیاستمداران موافق و مخالف در ایالات متحده، به طور گسترده‌ای به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، در روز دوشنبه علاوه بر مصاحبه با رادیو ان‌پی‌آر، در عین حال طی تماسی تلفنی با سلطان قابوس، پادشاه عمان، تاکید کرد که «با عمان و دیگر متحدان منتطقه‌ای» آمریکا برای «متوجه کردن تهران به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه (خاورمیانه)» همکاری می‌کند.

این گفته‌ها خود بخشی از تلاش‌های واشینگتن برای قانع کردن هم‌پیمانان منطقه‌ای ایالات متحده، توصیف شده است که توافق نهایی به معنی نرم شدن واشینگتن در قبال نقش ایران در منطقه خاورمیانه نیست.

XS
SM
MD
LG