لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

تاکید آمریکا بر لغو مرحله‌ای تحریم‌ها، به‌رغم خواست مقامات ایران


جف رتکه
جف رتکه

ساعاتی پس از موضع‌گیری بدبینانه رهبر جمهوری اسلامی در برابر تفاهم لوزان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به این که آمریکا قصد ندارد به تمام نظرات عمومی مقام‌های ایرانی پاسخ دهد بر لغو مرحله‌به‌مرحله تحریم‌ها بر اساس تفاهم لوزان تاکید کرد.

آن طور که در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا آمده است، جف رتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال خبرنگاران بار دیگر گفت که تحریم‌های وضع شده علیه ایران «به شکلی فازبندی شده» لغو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین توضیح داد که این لغو تحریم‌ها پس از آن انجام خواهد شد که ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل کند.

روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین‌ماه، آیت‌الله علی خامنه‌ای در واکنش به گزارش‌برگ [فکت‌شیت] منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا از تفاهم لوزان گفت: «این بیانیّه‌ای که آنها منتشر کردند ــ که اسمش را می‌گذارند «فکت‌شیت» ــ در اغلب موارد خلاف واقع است.»

رهبر جمهوری اسلامی در یک مورد با حسن روحانی، رئیس جمهور، موافقت کرده و آشکارا اعلام کرد که به مجرد حصول آخرین توافق فنی میان طرفین، تحریم‌ها علیه ایران باید به صورت یک‌جا لغو شود.

آقای خامنه‌ای در سخنان خود گفت: «تحریم‌ها بایستی ــ اگر چنان چه حالا خدای متعال مقدّر فرموده بود و توانستند به یک توافقی برسند ــ در‌‌ همان روز توافق به ‌طور کامل لغو بشود؛ این باید اتّفاق بیفتد. اگر قرار باشد که لغو تحریم‌ها باز متوقّف بشود بر یک فرایند دیگری، پس چرا ما اصلا مذاکره کردیم؟»

اما به‌رغم خواست رهبران ایران، واشینگتن تاکنون بر موضع خود پافشاری کرده و تأکید کرده است که لغو تحریم‌ها می‌بایست «فازبندی» شده و مرحله‌به‌مرحله اجرا شود.

در همین حال مخالفان تفاهم هسته‌ای دولت باراک اوباما و دیگر قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی را دستاویز حمله به دولت آمریکا قرار داده‌اند.

به نوشته وب‌سایت «پولیتیکو»، مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، گفت که سخنان رهبران ایران شاهدی است بر این واقعیت که - برخلاف آن چه گفته می‌شود - چارچوب تفاهم هسته‌ای در لوزان شکل نگرفته است.

آقای کرک گفت: «معلوم می‌شود که ایران، در حقیقت، موفق نشده بر سر یک چارچوب سیاسی که دربرگیرنده مؤلفه‌های یک توافق جامع باشد، با ایالات متحده و شرکایش به توافق برسد.»

سناتور کرک در بخش دیگری از بیانیه‌ای که در همین باره منتشر کرده، اعلام کرد که «در بهترین حالت، ایران موافقت کرد که بر سر مسائل کلیدی مرتبط با جنگ‌افزار هسته‌ای با ایالات متحده مخالفت کند و به گفت‌وگو‌ها ادامه دهد.»

در همین حال تام کاتن، یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر، در توییتر به «پیام‌های متناقض» از تهران و واشینگتن اشاره کرده و گفت که طرفین بر سر این که برنامه هسته‌ای ایران در تفاهم اخیر تا چه حدی تحت نظارت باشد به توافق نرسیده‌اند.

یک ماه پیشتر آقای کاتن با انتشار نامه سرگشاده‌ای از سوی شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که هرگونه توافق هسته‌ای می‌تواند توسط رئیس جمهور بعدی ایالات متحده لغو شود.

اما از سوی دیگر باربارا باکسر، سناتور دموکرات، نیز در حمایت از تفاهم لوزان از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا خواست که تصویب لایحه‌ بازبینی توافق هسته‌ای توسط کنگره را به تعویق بیندازند.

اعضای حزب جمهوری‌خواه هم گفتند که قصد چنین کاری را ندارند. آنها با رد درخواست خانم باکسر گفتند که سخنان اخیر رهبران ایران تنها اهمیت سرعت بخشیدن به تصویب لایحه‌ای را بارز می‌کند که راهی را برای رد توافق هسته‌ای در برابر کنگره قرار دهد.

نویسنده این لایحه، باب کورکر، از اعضای حزب جمهوری‌خواه، است. وی معتقد است که تصویب لایحه پیشنهادیش دست دولت را در مذاکره با ایران و بحث درباره لغو تحریم‌ها تقویت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG