لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

واکنش به سفر خبرنگار اسرائیلی به ایران: «مسئولیتی متوجه ارشاد نیست»


ده روز پس از انتشار گزارش یک خبرنگار اسرائیلی از ایران، مقامات وزارت ارشاد جمهوری اسلامی اعلام کردند که اورلی آزولایی، خبرنگار روزنامه اسرائیلیِ یدیعوت آخرونوت، با ویزای توریستی و پاسپورت آمریکایی به ایران سفر کرده است.

اورلی آزولایی، از خبرنگاران روزنامه یدیعوت آخرونوت، روز جمعه، ۱۴ فروردین، مشاهدات و خاطرات سفر دو هفته‌ای خود به ایران را در این روزنامه اسرائیلی منتشر کرد.

خانم آزولایی در گزارش خود اعلام نکرده بود که با چه گذرنامه و چه نامی به ایران سفر کرده است. او از سال‌ها پیش در واشینگتن زندگی می‌کند و از آمریکا به ایران سفر کرده است.

سفر خبرنگار این روزنامه اسرائیلی به ایران در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و رسانه‌های این کشور نیز در ایران حق فعالیت ندارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، روز دوشنبه، ۲۴ فروردین، در واکنش به سفر خبرنگار این روزنامه اسرائیلی به ایران گفت: «دغلی که آنها به کار برده‌اند این بوده که نام‌برده به عنوان توریست به ایران آمده است.»

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، نیز با اشاره به این که خانم آزولایی ویزای سفر به ایران را به عنوان خبرنگار نگرفته افزود که در این باره «مسئولیتی متوجه وزارت ارشاد نیست».

در همین حال مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های خارجی وزارت ارشاد نیز گفت که «این فرد شهروند آمریکا بوده و پاسپورتش هم متعلق به ایالات متحده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد منصور کوشش تصریح کرد: «در حال پیگیری این موضوع هستیم که آیا او ویزایش را در سفارتخانه گرفته یا در فرودگاه به او تحویل شده است.»

به گفته آقای کوشش، کارت خبرنگاری برای متقاضیان سفر به ایران برای فعالیت خبرنگاری توسط وزارت ارشاد و با هماهنگی وزارت امور خارجه صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: «با توجه به این که ویزای او توریستی بوده و نه خبرنگاری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم به موضوع ورود خواهد کرد تا ابعاد مسئله روشن و ابهامات برطرف شود.»

با این حال حمید ضیایی‌پرور، مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، گفت که این سازمان «هیچ گونه مسئولیت قانونی» در قبال صدور روادید و مجوز ورود به کشور ندارد.

به گفته آقای ضیایی‌پرور، توریست‌های خارجی با دریافت روادید و مجوز ورود از «مراجع ذی‌ربط» و کنترل اسناد سفر توسط نیروی انتظامی در مرزها وارد ایران می‌شوند.

XS
SM
MD
LG