لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

نرگس محمدی: اتهامات من بی‌اساس است


نرگس محمدی سخنگوی «کانون مدافعان حقوق بشر» در ایران و از امضاءکنندگان بیانیه «کارزار لغو گام به گام اعدام» (معروف به «لگام») روز یکشنبه برای محاکمه راهی دادگاهی در تهران می‌شود.

نرگس محمدی به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در تشکلی غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام متهم است.

خانم محمدی که کمتر از دو سال پیش، هنگام سفر کاترین اشتون رئیس وقت دیپلماسی اروپا با او در تهران ملاقات کرد، پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ محکوم به ۶ سال حبس تعزیری شد و شش ماه از این مدت را در زندان گذراند.

رادیو فردا در آغاز گفت‌و‌گویی با نرگس محمدی (برنده جایزه‌های حقوق بشری و دموکراسی‌خواهی «ارنست لانگر» و «دولت و بنیاد تاریخ زنده سوئد») درباره جزئیات اتهامات و دفاع او پرسیده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:55 0:00
لینک مستقیم


نرگس محمدی: بعد از ملاقات با خانم اشتون در ۱۷ اسفند سال ۹۲ پرونده‌ای در نهادهای امنیتی تشکیل شد که این سیر قضایی‌اش را از اردیبهشت سال ۹۳ شروع کرد. این الان منجر به این شده که با سه اتهام برای من کیفرخواست صادر شده و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب فرستاده‌اند. اولین اتهام من اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است، دوم تبلیغ علیه نظام و سوم تاسیس گروهک ضدامنیتی و غیرقانونی «لگام» است. بر این اساس در بازجویی‌ها و در بازپرسی آنچه به من تفهیم شده این بود که شما با اعدام مخالف هستید و چون قصاص جزء آیات قرآن است و شما با اعدام مخالفت می‌کنید لذا با آیات و فرامین الهی دارید مخالفت می‌کنید. همینطور در رابطه با دلایل دو اتهام اول هم، یکی ملاقات با خانم اشتون بود که شما در این ملاقات خواستار تحقق جامعه مدنی، آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر شدید. بعد هم به صراحت پرونده من در بازپرسی و بعد در بازجویی‌ها عنوان می‌شد که شما خواهان تحقق جامعه مدنی هستید،[که] رد نمی‌کنم. و اینکه در کانون مدافعان حقوق بشر همچنان فعالیت می‌کنید از جمله اینکه با خانم شیرین عبادی به عنوان رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ارتباط دارید. حتی در حوزه فعالیت در جامعه مدنی برگزاری سمینار آلودگی هوا،‌ نشست منشور حقوق شهروندی که اینها همه برنامه دولت آقای روحانی هست و ما به عنوان فعالان مدنی در این عرصه وارد شدیم و فعالیت کردیم را به عنوان دلایل اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی گرفتند. که خب به نظر من اساسا‌ً این اتهامات نمی‌تواند مورد قبول قرار گیرد برای اینکه بخشی از برنامه دولت که تحقق جامعه مدنی،‌ مبارزه با آلودگی هوا، ارائه منشور حقوق شهروندی است، اگر اینها توسط دولت پیگیری شده در عرصه مدنی هم توسط نهادهای مدنی پیگیری شده. یا در رابطه با مثلا‌ً دیدار با خانم اشتون خب آقای ظریف و بسیاری دیگر در پرونده هسته‌ای با خانم اشتون ملاقات‌هایی داشتند در رابطه با انرژی هسته‌ای مذاکره کردند و خب ما در حوزه جامعه مدنی با ایشان ملاقات داشتیم و در رابطه با مسائل جامعه مدنی صحبت کردیم. اینها هیچکدام نمی‌تواند اتهام باشد و بی‌اساس است و من اینها را قبول ندارم.

در ارتباط با اتهامی که مربوط به فعالیت‌های عده‌ای هستند که امضایشان را پای کارزار لغو گام به گام اعدام گذاشتند، دفاع شما چیست؟

مسئله اعدام در ایران نه فقط توسط اعضای کارزار لگام بلکه حتی توسط بخشی از حکومت هم پیگیری می‌شود. یعنی مسئله لگام به یکی از چالش‌های عمده جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل به عنوان نقض حقوق بشر مطرح است و آمار اعدام که اینقدر رو به تزاید گذاشته و این سیر صعودی را طی کرده که الان دیگر در رقابت با جمعیت چین حتی در نسبت جمعیت از کشور چین هم جلو افتادیم؛ یکی از معضلات کشور ایران است. به نظر می‌رسد که بخشی از حکومت هم حتی درگیر این قضیه شده‌اند. چنانچه در مجلس مثلا‌‌ً کمیسیون فرهنگی می‌بینید که مسئله اعدام کودکان زیر ۱۸ سال مطرح می‌شود. همانطور که در پرونده من هم نهاد امنیتی ذکر کرده گفته ایشان سابقه دارد در مخالفت با اعدام، چنانچه در سال ۱۳۸۸ اردیبهشت ۸۸ به اتفاق آقای سلطانی و خانم عبادی در کانون مدافعان حقوق بشر اقدام به راه‌اندازی کمپین اعدام کودکان زیر ۱۸ سال کرده، بنابراین الان هم دارد با اعدام مخالفت می‌کند. خب من منکر این نیستم. طبیعی است که هر انسانی که با مسئله اعدام در ایران مواجه می‌شود، به فکر این هست که یک راه حل منطقی و قانونی هم برایش پیدا کند و من هم یکی از فعالان توی این عرصه هستم و این را تکذیب نمی‌کنم.

در دادگاه یکشنبه قاضی چه کسی است؟

آقای صلواتی هستند. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب دادگاه را برگزار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG