لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

سوریه عبور نخست‌وزیر ترکیه از مرزش را «تجاوز» به خاک خود نامید


احمد داوداغلو
احمد داوداغلو

خبرگزاری رسمی سوریه، روز یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، عبور احمد داوداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، از خاک سوریه، به منظور بازدید از محل دفن سلیمان‌شاه، پدربزرگ بنیانگذار حکومت عثمانی، را «تجاوز آشکار» به تمامیت ارضی آن کشور نامید.

نخست‌وزیر ترکیه، به طور ناگهانی، از مدفن سلیمان شاه، که پدربزگ عثمان یکم، پایه‌گذار حکومت و امپراتوری عثمانی‌ست، دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه، در خبری گفته است «نفوذ داوداغلو به خاک سوریه، بدون اجازه از دولت سوریه، تجاوزی آشکار به تمامیت ارضی یک عضو سازمان ملل و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی است.»

محل دفن سلیمان شاه، که گفته می‌شود در سال ۱۲۳۶ درگذشته است، در معاهده‌ای بین ترکیه و فرانسه، در سال ۱۹۲۱، در کنترل آنکارا قرار گرفت.

در آن زمان کنترل سوریه، در دست فرانسه بود.

اما محل اولیه محل دفن این شخصیت ترک، در ماه فوریه، طی عملیاتی کم‌سابقه، توسط نیروهای ارتش ترکیه، با نفوذ آنها به عمق خاک سوریه، عوض شد.

در همان زمان نیز دمشق به این کار ترکیه اعتراض کرد. در بیانیه‌ای که اسفند ماه گذشته، از تلویزیون دولتی سوریه پخش شد، دولت آن کشور اعلام کرد پیامدهای احتمالی ورود نیروهای نظامی ترکیه به سوریه، بر عهده مقام‌های ترکیه است.

آرامگاه سلیمان شاه اکنون در ۲۰۰ متری ترکیه، همچنان در خاک سوریه، قرار دارد.

تازه‌ترین رویدادها در حالی صورت گرفته که مخالفان دولت «عدالت و توسعه» در ترکیه، می‌گویند آنکارا خود را برای انجام یک عملیات در خاک سوریه آماده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیر کل حزب جمهوری‌خواه خلق، در هفته گذشته گفته بود، بر اساس اطلاعاتی که از یک «منبعی بسیار قابل اعتماد» گرفته، دولت تصمیم دارد در جهت تاکتیک‌های انتخاباتی، دست به انجام عملیاتی نظامی در خاک سوریه بزند.

انتخابات پارلمانی ترکیه، ماه آینده انجام می‌شود.

به گزارش روزنامه حریت، نخست‌وزیر ترکیه این موضوع را رد کرده و آن را «دروغ» و «حرف‌های پوشالی» نامیده است.

همزمان فرمانده ارتش ترکیه، به دلیل آنچه عمل جراحی عنوان شده، به ۱۵ روز مرخصی درمانی رفته است.

XS
SM
MD
LG