لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

انتقاد دوباره اوباما از سیاست‌های نتانیاهو در اسرائیل


در نخستین هفته از کار دولت جدید اسرائیل، رئیس جمهوری آمریکا بر دیدگاه خود در مورد لزوم برپایی کشور فلسطین و سایر مسائلی که بر سر آنها با اسرائیل اختلاف عمیق دارد تاکید کرد.

همزمان یکی از مقامات ارشد در دولت تازه اسرائیل گفته است که «تمامی این سرزمین متعلق به یهودیان است، چون خدا آن را به ما داده است».

باراک اوباما در مصاحبه با جفری گلدبرگ، مدیرمسئول نشریه آمریکایی آتلانتیک، که روز پنج‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، منتشر شد، گفت که حرف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را در زمان کارزار انتخاباتی دو ماه پیش «حرف دل» او می‌داند.

آقای نتانیاهو در زمان کارزار انتخاباتی خود گفت که کشور فلسطین تشکیل نخواهد شد و حتی از رای دادن اعراب شهروند اسرائیل ابراز خشم کرد.

آقای اوباما گفت نتانیاهو طوری حرف زد که انگار شهروندان عرب اسرائیل «عوامل مهاجمی هستند» که «باید با رای دادن آنها مقابله کرد».

به گفته اوباما، این گفته نتانیاهو که «با منشور استقلال اسرائیل در تضاد است»، «بر سیاست آمریکا اثر خواهد داشت».

باراک اوباما تاکید کرد که از طریق تشکیل کشور فلسطین، امنیت اسرائیل تامین می شود، زیرا «ابدی کردن بن‌بست موجود و خطرات بی عملی در مورد صلح بسیار زیاد است».

به گفته رئیس جمهور آمریکا، باید از «سیاست هراس‌افکنی» رها شد وبه «سیاست ایجاد امید، حتی به صورت ظاهری، بازگشت».

در همین حال، آقای اوباما گفت: «باید بتوانیم به اسرائیل هم بگوییم که در این یا آن مسئله اختلاف داریم؛ شهرک‌سازی‌ها را قبول نداریم؛ پست های بازرسی (علیه تردد فلسطینی ها) مشکلی واقعی است؛ قوانینی که حقوق شهروندان عرب اسرائیل را تضعیف می کند، مورد مخالفت آمریکاست...».

رئیس جمهوری آمریکا افزود، هرچند برخی می گویند «انتقادها میان آمریکا و اسرائیل نباید علنی شود، اما این اختلاف ها به مفهوم کم شدن حمایت آمریکا از اسرائیل نیست».

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، «اساس روابط امنیتی آمریکا و اسرائیل «خدشه ناپذیر» است و «هیچ رئیس جمهوری در آمریکا تا حال چنین با قدرت در کمک امنیتی به اسرائیل عمل نکرده است» و روابط راهبردی «چنان عمیق است که فراتر از هر رئیس جمهوری و هر نخست وزیری است و «تا ابد ادامه خواهد داشت».

باراک اوباما در مصاحبه با آتلانتیک گفته است که او «همواره از حمایت حداکثری جامعه یهودی آمریکا برخوردار بوده و حتی پس از اختلاف نظرهای آشکار با نتانیاهو، همچنان اکثریت جامعه یهودیان آمریکا از من حمایت می کنند».

با وجود این، آقای اوباما گفت در بخشی از نیروهای سیاسی (در آمریکا) تلاش هماهنگی برای ابراز حمایت از اسرائیل و مردم یهودی دیده می شود که «می خواهند با اصرار بر برخی از سیاست های دولت اسرائیل، خود را حامی اسرائیل و یهودیان به تصویر بکشند و اگر کسی ساخت و ساز اسرائیل را مورد سوال قرار دهد، شما را ضد اسرائیلی و حتی ضد یهودی لقب می دهند».

باراک اوباما همچنین گفت: «اگر کسی از کشته شدن جوانان فلسطینی ابراز تاسف کند، این دسته از طرفداران اسرائیل (در آمریکا) در این که او حامی اسرائیل باشد، تردید می کنند».

اوباما با گفتن این که «طرفدار اسرائیل و طرفدار یهودیان بودن بخشی از ارزش هایی است که از آغاز فعالیت های سیاسی ام برای آنها مبارزه کرده ام»، افزود «پاسخ من به برخی از تلاشگران سیاسی که در حمایت ما از اسرائیل تردید دارند این است که من عمیقا به اسرائیل و مردم یهود اهمیت می دهم و احساس وظیفه می کنم که باید به امنیت بلندمدت اسرائیل کمک کرد، اما از سیاست های خود پوزش‌خواهی نمی کنم».

باراک اوباما گفت نفی حق موجودیت اسرائیل «برای من به عنوان رئیس جمهوری آمریکا و حتی برای دنیا، یک شکست اخلاقی است، زیرا تاریخ قرن بیستم (هولوکاست) و تاریخ هزاره گذشته (آزار یهودیان) را انکار کرده ایم».

ولی آقای اوباما این را نیز گفت که به خاطر برخی سیاست های دولت های اسرائیل گفتمان ضد یهودی و ضد اسرائیلی در دنیا تشدید شده است.

به گفته او، «باید برای حق مردم دیگر نیز احترام قائل شد...و باید نگران سرنوشت کودکان فلسطینی بود».

یکی از اختلاف های مهم باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو بر سر توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی است؛ آقای اوباما در مصاحبه با آتلانتیک بار دیگر از تلاش ها برای دستیابی به این توافق دفاع کرد و تاکید نمود که پای آبروی خود او نیز در میان است و می‌خواهد راه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را ببندد.

«همه این سرزمین مال ماست؛ خدا آن را به ما داده»

در همین حال، یک زن سیاستمدار جوان از حزب لیکود که این هفته از سوی نتانیاهو به عنوان معاون وزارت خارجه منصوب شده گفته است که «همه این سرزمین به یهودیان تعلق دارد، زیرا خدا آن را به ما داده است».

به نوشته رسانه های اسرائیل، تزیپی هوتو- وِلی، معاون وزیر خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه به کارمندان وزارت خارجه گفت که او به استقلال کشور فلسطین اعتقادی ندارد.

خانم هوتو- وِلی که با دیدگاههای به‌شدت افراطی پله های ترقی را در حزب لیکود به سرعت پیموده است، عملا سرپرست وزارت خارجه است، زیرا در دولت جدید، هنوز وزیر خارجه منصوب نشده است.

این سیاستمدار تازه‌کار این را نیز گفته است که «مذاکرات صلح تجدید نمی شود... راهکار دو کشور دیگر اساس کار نیست».

این ها در حالی است که بنیامین نتانیاهو چهارشنبه شب در دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که به اسرائیل رفته بود، خود را «حامی راهکار دو کشور برای دو ملت» معرفی کرد، اما گفت کشوری که برای فلسطینی ها تشکیل می شود باید «عاری از هرنوع سلاح باشد».

از سوی دیگر، نتانیاهو در روزهای گذشته به سیلوان شالوم، یک وزیر دیگر دولت خود، ماموریت داد امکان ازسرگیری گفت‌وگو با فلسطینی‌ها را بررسی کند.

XS
SM
MD
LG