لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

دور تازه مذاکره برای نگارش توافق اتمی نهایی از پنج‌شنبه آغاز می‌شود


همزمان با ادامه اظهار نظرها در تهران درباره بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان اتمی ایران، قرار است ششمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ از روز پنج‌شنبه در وین، پایتخت اتریش، آغاز شود.

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره ایران، تاکید کرد که این تیم «حدود سه ماه پیش» با پیشنهاد گروه ۵+۱ مبنی بر حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران یا همان پی‌ام‌دی از طریق «دسترسی به دو سایت نظامی و مصاحبه با برخی شخصیت‌های نظامی و علمی» مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دور جدید از مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایرانبا حضور همه هیئت‌های مذاکره‌کننده گروه ۵+۱در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران کل و همچنین هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار خواهد شد.

به گفته این خبرگزاری، این مذاکرات از روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، در وین آغاز می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که تا چه روزی ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران به ریاست عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، دو معاون وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه راهی وین می‌شوند.

پنجمین دور از مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ برای نگارش متن توافق نهایی از پنجم تا هشتم خردادماه در وین برگزار شد.

پس از این مذاکرات، محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا، به همراه معاونان‌شان روز شنبه، ۹ خرداد، در ژنو برای بررسی روند نگارش متن این توافق مذاکره کردند.

در همان روز عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره ایران، تأکید کرد که مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران و بازرسی از مراکز نظامی «به طور کامل منتفی» است، ولی در چارچوب «رویه‌هایی» که پروتکل الحاقی پیش‌بینی کرده گفت‌وگوهای ایران و ۵+۱ ادامه دارد.

آقای عراقچی یک روز پیش از آن نیز خبر داده بود که با «لیست راه حل‌ها» برای حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران یا پی‌ام‌دی «در تهران» موافقت نشده است.

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد،عضو تیم مذاکره ایران، روز سه‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود با بیان جزئیاتی دیگر در این باره نوشت که این تیم «حدود سه ماه پیش» نیز مخالفت خود را با پیشنهادهای گروه ۵+۱ برای حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران اعلام و عباس عراقچی، عضو ارشد این تیم، تاکید کرده که اینطرح را «تحویل نمی‌گیرد».

آقای بعیدی‌نژاد اضافه کرد: «آنها از ما خواستند برای آگاهی تهران از پیشنهاد آنها گزارشی به مقامات خود ارائه کنیم که همان موقع یعنی حدود سه ماه پیش این گزارش هم انجام شد و موضع تیم مذاکره‌کننده در تمامی سطوح عالی مورد تایید و تقدیر قرار گرفت.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تأکید کرده که اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و بازرسی از مراکز نظامی ایران را نخواهد داد.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گزارش‌ها درباره تقاضای طرف غربی برای مصاحبه با ۲۳ نفر از «مسئولان و متخصصان» برنامه اتمی ایران را تائید کرده و گفته است که او اولین نفر در این فهرست است.

مهرداد بذرپاش، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز از فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، و کامران دانشجو، وزیر سابق علوم، به عنوان برخی از دیگر افراد فهرست «آمریکایی‌ها» برای مصاحبه نام برده است.

با این حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۰ خرداد ضمن بی‌اطلاعی از این فهرست ۲۳ نفره در عین حال گفت که «البته شاید نام من هم باشد که نمی‌‌دانم».

XS
SM
MD
LG