لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

نتانیاهو: امتیازات غرب به ایران در توافق اتمی رو به افزایش است


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید «امتیازاتی» که غرب بنا دارد در توافق نهایی در مورد برنامه اتمی ایران، به تهران بدهد، «روبه افزایش» است.

تازه‌ترین جزئیات در مورد مذاکرات اتمی را اینجا بخوانید

او می‌گوید «شاهد یک عقب‌نشینی کامل» از «خط‌قرمزهایی هستیم» که «قدرت‌های جهانی به تازگی به طور عمومی» علنی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، در جلسه هفتگی اعضای کابینه خود گفته است «هیچ عجله‌ای» برای امضای توافق نهایی با ایران وجود ندارد.

او این توافق را «هر روز در حال بدتر شدن» توصیف کرده است.

این گفته‌ها در حالی‌ست که تازه‌ترین گزارش‌هایی که هنوز به طور رسمی تائید نشده‌اند، حاکی‌ست احتمالا روند مذاکرات اتمی برای نهایی کردن سند توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی، چند روز پس از دهم تیر ماه، یعنی مهلت تعیین‌شده برای آن، ادامه خواهد داشت.

نخست‌وزیر اسرائیل که از سرسخت‌ترین منتقدان مذاکرات جاری و توافق احتمالی به شمار می‌رود، گفته «هنوز برای بازگشت از توافق دیر نیست؛ برای بازگشت به خواسته‌هایی که جلوی ایران را از مسلح شدن به سلاح اتمی می‌گیرد، سرمایه‌ای که می‌تواند به حمایت آن از خشونت‌ها و حملات تروریستی که در جهان انجام می‌دهد بیانجامد، را به دستش نمی‌رساند».

اشاره‌ او به پول بلوکه‌شده‌ای است که به نظر می‌رسد قرار است با رفع تحریم‌ها در صورت رسیدن به توافق نهایی در اختیار ایران قرار گیرد.

او پیشتر نیز به موضوع این پول، در یکی دیگر از سخنان انتقادآمیز و مخالفت‌های خود با توافق اتمی اشاره کرده بود؛ وقتی در سخنرانی برای رهبران یهودی، تهران را «خشن‌ترین قدرت در جهان» توصیف کرده و گفته بود به محض آنکه صاحب ۱۵۰ میلیلارد دلار سرمایه بلوکه‌شده ناشی از تحریم‌ها بشود، آن را صرف تجهیز نیروهای وابسته به خود خواهد کرد.

تهران همواره تاکید کرده که برنامه اتمی‌اش اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنان تازه خود، اشاره‌ای نیز به گزارش انتقادی تازه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران کرده و می‌گوید «با وجود آن گزارش‌ها، مذاکرات همچنان ادامه دارد».

او می‌گوید از ایران خواسته نشده که «رفتار خود را عوض کند».

نتانیاهو، پیشتر نیز در پیوند با «تغییر رفتار ایران» خواستار آن شده بود که توافق نهایی دربرگیرنده «تعهد روشن و بدون ابهام تهران برای به رسمیت شناختن اسرائیل باشد».

در واکنش به آن گفته‌ها، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته بود اینکه از ایران خواسته شود در توافقی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، «قضاوتی به طور اصولی نادرست» است.

XS
SM
MD
LG