لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

بحث‌وجدل علنی هاموند و نتانیاهو درباره توافق هسته‌ای با ایران


نشست خبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا
نشست خبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا که به دنبال توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی به اسرائیل سفر کرده است، روز پنج‌شنبه ۲۵ تیر درباره این توافق با نخست‌وزیر اسرائیل به صورت علنی به بحث‌وجدل پرداخت.

فیلیپ هاموند در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، اطمینان داد که ضمانت‌های محکمی در رابطه با اجرای این توافق وجود دارد، اما نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ هاموند در پاسخ به وی اظهار داشت: «ما به این توافق رضایت نمی‌دادیم مگر آن که مطمئن می‌شدیم تضمین‌های محکمی برای نظارت موثر بر برنامه هسته‌ای ایران گرفته‌ایم».

آقای هاموند نخستین مقام ارشد کشورهای گروه ۱+۵ است که پس از اعلام توافق جامع هسته‌ای با ایران به اسرائیل سفر می‌کند. این توافق اگرچه برنامه اتمی ایران را محدود می‌سازد، اما دولت اسرائیل آن را رد کرده است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرده که «اسرائیل خود را متعهد به قبول این توافق نمی‌داند» و بنیامین نتانیاهو حتی این توافق را یک «اشتباه تاریخی» خوانده است.

با این حال وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که گروه ۱+۵ به دنبال اجرای کامل توافق هسته‌ای است تا اطمینان یابد که ایران امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه بریتانیا بار دیگر به سخنان او واکنش نشان داد و تاکید کرد که این توافق نتوانسته سیاست‌های ایران را تغییر دهد.

آقای نتانیاهو گفت: «ما خواستار توافقی بودیم که به ایران بگوید اگر رفتار خود را تغییر بدهی، آن وقت محدودیت‌ها درباره برنامه اتمی تو کمتر می‌شود و تحریم‌ها نیز لغو می‌شود».

وی سپس عنوان کرد که اسرائیل «متحیر» از این مسئله شده که توافق اتمی نتوانسته مانع خواست ایران برای نابودی اسرائیل بشود.

این گزارش می‌گوید فیلیپ هاموند نیز تاکید کرد که بریتانیا نگرانی‌های آقای نتانیاهو را درک می‌کند، اما در عین حال اضافه کرد: «ما همیشه روشن و شفاف گفته‌ایم که توافق تنها در رابطه با موضوع هسته‌ای است».

آقای هاموند روز چهارشنبه پیش از سفر به اسرائیل در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا مبنی بر نارضایتی اسرائیل از توافق با ایران گفته بود هیچ توافقی با ایران نمی‌توانست اسرائیل را راضی کند.

نشست خبری وجدل علنی در کنفرانس مطبوعاتی بنیامین نتانیاهو و فیلیپ هاموند، ویدیو از شبکه عمومی نخست وزیری اسرائیل در یوتیوب:

XS
SM
MD
LG