لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

میزان دارایی‌های بلوکه‌شده ایران چقدر است؟


بانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران

در حالی که در روزهای گذشته رقم‌های متناقضی از میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور از زبان مسئولان حکومتی ایران منتشر یا شنیده شده است، در تازه‌ترین اظهارات، غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره می‌گوید ایران حدود ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد که در حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای مصباحی مقدم تمامی مطالبات بانک مرکزی در خارج از کشور را درآمدهای نفتی خوانده که به صورت پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور تبدیل شده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:22 0:00
لینک مستقیم


البته این نماینده اصولگرای مجلس بعدا‌ً‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تصحیح کرده که منظورش از ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی بلوکه شده تنها ارزهای خارجی نبوده و شامل ذخایر طلای ایران هم می‌شود.

یک روز پیش از این اظهارات،‌ مهرداد بذرپاش یکی دیگر از نمایندگان اصولگرا در مجلس ایران در صفحه اینستاگرام خود با مقایسه اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی ایران که گفته است ذخایر بلوکه شده در خارج ۲۹ میلیارد دلار است و اظهارات استاندار تهران که گفته است این ذخایر ۱۸۰ میلیارد دلار است، این پرسش را مطرح کرده که ظرف یک ماه ۱۵۲ میلیارد دلار کجا رفته است.

همچنین برخی از سایت‌های اصولگرایان از دولت خواسته‌اند تا درباره رقم دقیق میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور روشنگری کند.

علی اصغر رمضانپور تحلیلگر مسایل سیاسی ایران در لندن در پاسخ به این پرسش که چرا منتقدان دولت سعی دارند رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور را بالاتر از میزانی که مقامات اقتصادی دولت حسن روحانی بیان کرده‌اند، اعلام کنند، به رادیو فردا می‌گوید:

«به نظر می‌رسد که دو انگیزه در میان برخی چهره‌های عمده تندرو و برخی از اصولگرایان وجود دارد. یک انگیزه برمی‌گردد به مقابله تبلیغاتی با دولت، به‌خاطر اینکه دولت (روحانی)، دولت آقای احمدی‌نژاد را بارها مورد تردید قرار داده، از نظر نحوه اداره املاک و دارایی‌های دولت. بنابراین حالا تندروها دارند از این اختلاف نظر در مورد آمار دارایی‌های دولت در خارج از کشور استفاده می‌کنند، برای اینکه دولت را متهم کنند به نوعی بی‌نظمی مالی. جنبه دیگر به نظر می‌آید نوعی تردید ایجاد کردن در مسئله توافق هسته‌ای باشد. آنها یعنی تندروهایی‌ که عمدتا‌ً‌ مخالف هستند با این توافقی که صورت گرفته می‌خواهند نشان دهند که این توافق دارای تناقض است و معلوم نیست که دولت بتواند بر اساس آن همه دارایی‌های خودش را پس بگیرد. بیشتر به نظر می‌آید که نوعی تبلیغات سیاسی علیه دولت در این سخنان اصولگرایان و تندروها دیده می‌شود.»

هفته گذشته، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران و علی طیب نیا وزیر اقتصاد ایران در اظهاراتی جداگانه رقم ذخایر ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور را بین ۲۹ تا ۳۵ میلیارد دلار برآورد کرده بودند.

مهرداد عمادی‌، کارشناس اقتصاد در لندن در گفت‌وگو با رادیو فردا ذخایر ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور را که قابل انتقال به داخل کشور باشند بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

«کمی بالای ۱۰۰ میلیارد می‌شود. این رقمی بوده که من همیشه فکر می‌کردم که واقع‌بینانه در اختیار ایران خواهد بود. این تفاوت‌های بسیار قابل توجه که ما در این رقم‌ها می‌بینیم، مربوط به سپرده‌های ایران که آزاد خواهد شد، یک مقدار سپرده‌هایی است (که) منتقل کردیم (مثلا) به روسیه و به چین. در حال حاضر به خاطرقراردادهایی که بستیم از ۲۰۱۴ با این کشورها یک جوری تبدیل شده‌اند به پیش‌پرداخت برای تامین خریدهای خارجی ایران از کشورهای سوم.»

در کنار رقم‌های متناقضی که درباره حجم دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور اعلام شده می‌توان به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره کرد، که حدود دو ماه پیش این میزان را شصت میلیارد دلار اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG