لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

واکنش ضدونقیض مقامات ایران به خبر سقوط موشک‌های روسی


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران

یک روز پس از انتشار خبر سقوط چند موشک روسی در خاک ایران، در حالی که روسیه آن را تکذیب کرده، از ایران تنها واکنش‌هایی ضدونقیض در این باره منتشر شده است.

خبرگزاری‌های خارجی روز پنج‌شنبه، ۱۶ مهر، به نقل از دو مقام در دولت ایالات متحده اعلام کردند که چهار فروند از موشک‌های شلیک شده روسیه به سمت اهدافی در سوریه، منحرف شده و در خاک ایران سقوط کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه و رویترز و آسوشیتدپرس در گزارش‌های جداگانه‌ای این خبر را به نقل از دو مقام ارشد دفاعی آمریکا مخابره کردند که خواسته بودند نام‌شان فاش نشود.

ساعاتی بعد در همان روز پنج‌شنبه وزارت دفاع روسیه این خبر را تکذیب کرده و اعلام کرد که موشک‌های پرتاب شده در سوریه به هدف مورد نظر اصابت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در این باره گفت: «برخلاف سی‌ان‌ان، استناد ما به منابع نا‌شناس نیست. ما پرتاب موشک‌ها و اهدافی را که مورد اصابت قرار گرفته‌اند نشان می‌دهیم.»

اما خبرگزاری فرانسه از ایران گزارش می‌دهد که سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز جمعه، ۱۷ مهرماه، از تایید یا تکذیب خبر سقوط موشک‌های روسی در خاک ایران سر باز زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پاسخ به پرسش این خبرگزاری در این باره گفته است که این اطلاعات را «تایید نمی‌کنیم».

خانم افخم توضیح بیشتری در این باره نداده است.

در همین حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از یک خبرگزاری روسی که با یک فرمانده ارشد در ایران گفت‌وگو کرده این خبر را تکذیب کرده است.

این خبرگزاری می‌گوید که موسی کمالی، یک فرمانده ارشد نظامی، به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته است که هیچ گزارشی از سقوط موشک در خاک ایران در دست نیست و او این خبر را «به‌شدت» رد می‌کند.

این سردار سپاه پاسداران در ادامه این گونه گزارش‌ها را «ادعایی»، و «دروغ‌هایی بی‌معنا و جنجال» توصیف کرده است.

به نظر این مقام نظامی ایران، انتشار این گونه گزارش‌ها را باید «در راستای جنگ روانی» آمریکا تفسیر کرد.

با وجود این واکنش‌ها، برخی از وب‌سایت‌های محلی در شمال و شمال غربی ایران که احتمالا محل عبور موشک‌های روسیه به سمت سوریه بوده گزارش داده‌اند که افراد محلی سقوط اشیای ناشناس در اطراف محل زندگی خود را گزارش کرده‌اند.

گزارش این سایت‌ها نشان می‌دهد که صبح روز چهارشنبه، زمان شلیک موشک‌های کروز روسیه به سمت سوریه، مردم برخی از نواحی استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و کردستان شاهد عبور اشیای ناشناس پرنده بوده‌اند که پس از مدت کوتاهی منفجر شده‌اند.

از جمله وب‌سایت «تخت‌نیوز» در شهر تکاب واقع در جنوب آذربایجان غربی روز پنج‌شنبه از سقوط یک شی‌ء پرنده نا‌شناس در روستایی به نام «قزقاپان» خبر داد.

وب‌سایت «انتخاب» نیز از صدایی مهیب در شهر آستارا در صبح روز چهارشنبه خبر داد که موجب ترس و وحشت جمعی از شهروندان شده است. شهروندان آستارایی این صدای مهیب را حدود ساعت شش صبح شنیدند.

ناوهای روسیه در دریای خزر روز چهارشنبه، ۱۵ مهر، مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه را با موشک‌های کروز هدف قرار دادند و همزمان آمریکا اعلام کرد که در مقابله با گروه حکومت اسلامی با روسیه همکاری نخواهد کرد.

گزارش خبرگزاری‌های روسی در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که ناوهای جنگی این کشور ۲۶ موشک کروز به سمت ۱۱ هدف در خاک سوریه شلیک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG