لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

ظریف: اجرای کامل مصوبه کنگره آمریکا درباره ویزا نقض برجام است


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، اگر «عین» مصوبه کنگره ایالات متحده درباره محدودیت مسافرت به آمریکا اجرا شود «حتما» نقض توافق اتمی وین است اما اگر دولت آمریکا بر طبق وعده داده شده در نامه وزیر خارجه‌اش «از امکانات خود استفاده کند، مانع از اجرای برجام نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه دوم دی گفت که ایران با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل آمریکا «مواجه» است و «تصمیم‌گیری داخلی نمی‌تواند هیچ دولتی را از تعهدات بین‌المللی‌اش مصون کند».

آقای ظریف نامه همتای آمریکایی‌اش درباره این مصوبه را «قابل توجه» خواند و افزود: «این یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکاست، ما باید ببینیم که این سیاست چگونه اجرا می‌شود».

به گفته وزیر خارجه ایران، اگر «عین» قانون کنگره آمریکا «رفتار» شود «حتما» نقض توافق اتمی وین است اما اگر دولت آمریکا همان طور که وزیر خارجه آن اعلام کرده «از امکانات خود استفاده کند» مانع از اجرای توافق اتمی وین نخوهد شد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «باید ببینیم این قانون چگونه اجرا می‌شود و آن وقت می‌توانیم تصمیم بگیریم که نقض صورت گرفته است یا نه».

آقای ظریف روز دوشنبه ۳۰ آذر نیز گفته بود که مصوبه کنگره آمریکا «مانع عمده‌ای» در مسیر توافق اتمی وین «ایجاد کرده است».

محدودیت‌های جدید در برنامه معافیت ویزایی ایالات متحده که روز ۲۷ آذر در قالب پیوست لایحه بودجه جاری این کشور تصویب شد و به امضای باراک اوباما رسید، اتباع ۳۸ کشور معاف از دریافت ویزا برای سفر به آمریکا را ملزم می‌کند که در صورت سفر به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان، برای سفر به آمریکا تقاضای ویزا کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به همتای ایرانی خود اطمینان داده که دولت این کشور قانون محدودیت صدور ویزا برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند را «به گونه‌ای» اجرا خواهد کرد که «هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند».

در همین حال آقای ظریف گفت که در طول ۱۰ روز گذشته علاوه بر ملاقات حضوری با آقای کری در نیویورک، «ده‌ها ای‌میل و تماس» دیگر، بین وزرای خارجه دو کشور درباره این قانون رد و بدل شده و در این زمینه تماس‌هایی نیز با اتحادیه اروپا گرفته شده است.

مقامات وزارت خارجه ایران در روزهای گذشته ضمن محتمل دانستن نقض توافق اتمی وین با مصوبه کنگره ایالات متحده در عین حال ابراز امیدواری کرده‌اند که این توافق در دی ماه، اجرا شود.

با این حال ۱۰۲ نماینده مجلس ایران در تذکر کتبی به رییس جمهوری ایران، این مصوبه را «نقض صریح برجام» دانسته و خواستار اقدام متقابل دولت ایران طبق قانون شده‌اند.

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه گفت هیات نظارت بر برجام که پیش از این با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و در شورای‌عالی امنیت ملی تشکیل شده است، در اولین جلسه خود این نامه را بررسی و درباره آن «تصمیم‌گیری» خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG