لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

مصوبه یک کمیته سنای آمریکا برای فشار بر ایران جهت یافتن لوینسون


کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه ۱۰ فوریه با تصویب طرحی از ایران خواسته است که به یافتن و آزادی رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که ۹ سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد، کمک کند.

به گزارش روزنامه امریکایی «هیل» این طرح به پیشنهاد بیل نلسون، سناتور دمکرات از ایالت فلوریدا، و با حمایت کریس کوونز، سناتور دمکرات از ایالت دلوور، و مارکو ربیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا در کمیته روابط خارجی مطرح شد و مورد تایید اکثریت اعضای این کمیته قرار گرفت.

کریس کوونز در این رابطه گفته است: «ما می‌بایست به (ایران) فشار بیاوریم تا به تعهدات خود عمل کند.»

به گزارش «سی بی‌اس نیوز» سناتور بیل نلسون نیز با اشاره به ناپدید شدن رابرت لویسنون از ۹ سال پیش تاکنون، گفته است زمان آن فرا رسیده است که ایران به قول‌های مکررش در خصوص کمک به برای یافتن رابرت لوینسون عمل کند.

طبق این گزارش با تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی، اکنون این طرح در صحن سنای آمریکا مطرح خواهد شد.

در دی‌ماه گذشته در چارچوب مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن، پنج شهروند آمریکا که چهار نفر از آن‌ها دارای تابعیت دوگانه هستند، از زندان‌های ایران آزاد شدند. همزمان هفت ایرانی زندانی در آمریکا نیز آزاد شدند.

به گزارش «هیل» به دنبال آزادی این پنج نفر فشار بر دولت آمریکا برای اقدام درخصوص آزادی رابرت لوینسون افزایش یافته است.

پیشتر سخنگوی کاخ سفید گفته بود که رابرت لوینسون دیگر در ایران نیست، اما اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

اعضای خانواده رابرت لوینسون که در این نشست کمیته روابط خارجی آمریکا حضور داشتند، گفته‌اند که طی روزهای اخیر با مقام‌های کاخ سفید، وزارت امور خارجه و پلیس فدارل «اف بی‌ای» دیدار کرده‌اند.

رابرت لوینسون، مامور سابق «اف بی ای» ۹ مارس سال ۲۰۰۷ میلادی (اسفند ۱۳۸۵) در جزیره کیش، آخرین جایی که دیده شد، ناپدید شد.

گزارش‌های مختلفی در خصوص فعالیت ها و ناپدید شدن او منتشر شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گفته بود او در ماموریتی تائیدنشده برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، کار می‌کرده است.

دو سال پیش داوود صلاح‌الدین، که یکی از مخالفان جمهوری اسلامی را در آمریکا کشته است، به مجله «کریستین ساینس مونیتور» گفته بود او آخرین کسی‌ است که لوینسون را دیده و این شهروند آمریکایی توسط «مقام‌های جمهوری اسلامی» در کیش دستگیر شده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در همان زمان گفته بود «آنچه ما می دانيم اين است که او در ايران زندانی نيست. چنانچه او (در ايران) باشد، توسط دولت زندانی نشده است».

XS
SM
MD
LG