لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

موافقت پوتین و اوباما برای همکاری جهت اجرای توافق مونیخ


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، (چپ) و همتای آمریکایی او باراک اوباما
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، (چپ) و همتای آمریکایی او باراک اوباما

دولت روسیه روز یک‌شنبه ۲۵ بهمن خبر داد که رؤسای جمهور روسیه و آمریکا طی تماسی تلفنی موافقت کرده‌اند تا بر همکاری‌های دیپلماتیک خود و دیگر همکاری‌های فی‌مابین برای اجرای توافق مونیخ در مورد سوریه بیفزایند.

کشورهای عضو گروه حمایت بین‌المللی از سوریه بامداد جمعه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) در مونیخ آلمان بر سر طرحی برای برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به شهرها و مناطق تحت محاصره در سوریه به توافق دست یافتند.

اعضای این گروه توافق کردند که طی یک هفته در سوریه آتش‌بس سراسری برقرار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گفت‌وگوی تلفنی که روز یک‌شنبه میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و همتای آمریکایی او باراک اوباما انجام شد، طرفیت در خصوص نشست مونیخ «ارزیابی مثبتی» داشتند.

بنا بر این گزارش، دولت روسیه گفته است که رؤسای جمهور دو کشور، به‌ویژه بر حمایت از استقرار آتش‌بس و تقویت کمک‌های انسان‌دوستانه در سوریه تأکید داشته‌اند.

دولت روسیه هم‌چنین خبر داده‌است که در این گفت‌وگو، دو طرف بر لزوم برقراری تماس‌های نزدیک بین وزارتخانه‌های دفاع دو کشور جهت «نبرد موفقیت‌آمیز علیه حکومت اسلامی و دیگر سازمان‌های تروریستی» تأکید کرده‌اند.

کرملین، مقر دولت روسیه، هم‌چنین خبر می‌دهد که پوتین در این تماس تلفنی درباره تشکیل جبهه‌ای متحد علیه تروریسم توسط دو کشور، با باراک اوباما گفت‌وگو کرده‌است.

مسئله آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، و موافقت بر سر «فهرست تروریستی» گروه‌های درگیر در نبردهای سوریه از مسائل مورد بحث میان روسیه و ایالات متحده بوده است.

XS
SM
MD
LG