لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

ترامپ: ما به ایران پول داده‌ایم، آنها کالای غیرآمریکایی می‌خرند


دونالد ترامپ، نامزد جنجالی و پیشتاز انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، به انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال تهران پرداخته و در عین حال گفته به نظر او ایران می‌داند رابرت لوینسون کجا است.

آقای ترامپ در جریان یک سخنرانی در ۱۶ اسفند ماه، می‌گوید «ضعف» ایالات متحده در رابطه با ایران «بی‌سابقه» است.

او سپس در همین رابطه به مسئله رفع تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران پرداخته و می‌گوید «ما به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار داده‌‌ایم، به یک دولت تروریست، آنها بیشتر این پول را خرج تولیدات غیر آمریکایی کرده‌اند.»

پیش از این خبرگزاری رویترز گفته بود ایران با رفع تحریم‌ها به ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده خود در نقاط مختلف جهان دسترسی پیدا کرده که «بیشتر آن» صرف پرداخت تعهدات و قرض‌های تهران شده‌است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در آغاز اسفند ماه گفته بود مبلغ پول نقدی که ایران پس از اجرای توافق اتمی دریافت خواهد کرد «کمتر از ۵۰ میلیارد دلار» است.

تهران، حمایت از تروریسم را رد می‌کند.

دونالد ترامپ در ادامه سخنانش گفته‌است «برای مثال آنها ۱۱۸ فروند هواپیمای عظیم از ایرباس خریدند؛ نه از (شرکت هواپیماسازی آمریکایی) بوئینگ. مقدار زیادی از پول خود را در اروپا خرج کردند، از روسیه موشک خریدند… اما در اینجا (آمریکا) هیچ خرجی نکرده‌اند».

ایالات متحده آمریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در پی اجرایی شدن «برنامه جامع اقدام مشترک» لغو کرد. از منظر دولت باراک اوباما، توافق اتمی راه دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را مسدود می‌کند. از سوی دیگر چهره‌های سرشناس جمهوری‌خواه آمریکا بارها بدبینی خود را در مورد این توافق و نتایج آن ابراز کرده‌اند.

تحریم‌های غیر اتمی آمریکا، از جمله در مورد اتهام‌های آن کشور در مورد حمایت از تروریسم و نیز مسائل حقوق بشری همچنان به قوت خود باقی‌ست.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ به تازگی اعلام کرده‌است مجوز ارتباط با تهران را از واشینگتن دریافت کرده‌است.

ترامپ سپس به موضوع رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا پرداخته‌است. آقای لوینسون ۹ سال پیش در ایران ناپدید شد.

نامزد جمهوری‌خواهان می‌گوید به نظر او مقام‌های ایرانی دقیقا می‌دانند او کجاست.

مجلس نمایندگان ایالات متحده دهم اسفند، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از ایران خواسته شده تا «به عنوان اقدامی انسان‌دوستانه» به تعهد خود مبنی بر کمک به یافتن رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی، عمل کند. خانواده آقای لوینسون نیز بر تلاش‌های خود در این مورد افزوده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیشتر گفته بود «آنچه ما می دانيم اين است که او در ايران زندانی نيست. چنانچه او (در ايران) باشد، توسط دولت زندانی نشده است».

آمریکا میلیون‌ها دلار پاداش برای اطلاعاتی که به یافتن لوینسون کمک کند، تعیین کرده است. سخنگوی کاخ سفید، در پایان بهمن ماه گفته بود، مقام‌ها در واشینگتن اعتقاد دارند، او دیگر در ایران نیست.

XS
SM
MD
LG