لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

وعده نواز شریف برای نابودی تروریست‌ها پس از کشته شدن ۷۰ نفر در لاهور


محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز دوشنبه ۹ فروردین و یک روز پس از بمبگذاری انتحاری علیه مسیحیان در شهر لاهور، وعده داد که عاملان حملات تروریستی را نابود خواهد کرد.

بمبگذاری روز یکشنبه در پارکی که مسیحیان برای بزرگداشت عید پاک آنجا گردهم آمده بودند رخ داد که در نتیجه آن ۷۰ نفر کشته شدند.

نخست‌وزیر پاکستان پس از نشستی با مقام‌های امنیتی این کشور، عاملان حمله لاهور را «افرادی بزدل» خطاب کرد و وعده داد که «تفکر افراطی‌گری» را ریشه‌کن خواهد کرد. وی همچنین سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به بریتانیا را لغو کرد.

آقای شریف اوایل ماه مارس تعطیلات رسمی اقلیت‌های مذهبی، شامل جشن هولی از سوی هندوها و عید پاک از سوی مسیحیان، را به رسمیت شناخته بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بمبگذاری روز یکشنبه از یکسو توانایی شبه‌نظامیان برای انجام عملیات در سطحی وسیع را نشان داد، آن هم به رغم ماه‌ها مبارزه حکومت پاکستان علیه آنها، و از سوی دیگر بیانگر وضعیت پرمخاطره اقلیت مسیحیان در این کشور است.

یک شاخه انشعابی از طالبان به نام «جماعت‌ الحرار» که به گروه حکومت اسلامی اعلام وفاداری کرده، مسئولیت این بمبگذاری را به عهده گرفته است.

در همین حال، افراطیون برای دومین روز متوالی در اسلام‌آباد، پایتخت، مقابل پارلمان و سایر ساختمان‌های اصلی در مرکز شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان که اقدام به آتش زدن خودروها می‌کردند خواستار استقرار قوانین شریعت در این کشور شدند. نیروهای ارتش که روز یکشنبه برای مقابله با معترضان اعزام شده بودند همچنان در خیابان‌ها باقی ماندند.

گزارش شده که ارتش در شرق ایالت پنجاب، به سازمان‌های چندین گروه شبه‌نظامی تندرو که آنجا مستقر هستند، یورش برده و شماری از افراطیون را بازداشت کرده‌اند. روز دوشنبه همچنین سه روز عزای عمومی در این کشور شد.

بمبگذاری لاهور در پارکی که خانواده‌های زیادی آنجا جمع شده بودند اتفاق افتاد که بسیاری از آنها زنان و کودکان بودند. حداقل ۳۰۰ نفر نیز در این حادثه مجروح شدند.

به رغم اینکه گروه جماعت الحرار مدعی شده که به طور خاص مسیحیان را هدف حمله قرار داده است، با این حال بیشتر کشته شدگان در این بمبگذاری مسلمان بودند که برای تعطیلی روز یکشنبه به پارک رفته بودند. این پارک از مناطق محبوب در مرکز لاهور است.

به گفته محمد اقبال، رئیس پلیس شهر لاهور، در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که ۱۴ تن از قربانیان، مسیحی و ۴۴ نفر نیز مسلمان بودند. هویت ۱۲ نفر دیگر هنوز مشخص نیست.

احسان‌الله احسان، سخنگوی جماعت الحرار، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که هدف این بمبگذاری نه تنها مسیحیان، بلکه همچنین اعتراضی به عملیات ارتش پاکستان در مناطق قبیله‌ای بوده است. این گروه پارسال نیز مسئولیت دو بمبگذاری در یک کلیسای مسیحیان در لاهور را برعهده گرفته بود.

احزاب اسلامی پاکستان در هفته‌های اخیر تهدید کرده بودند که تظاهرات گسترده‌ای را در اعتراض به آنچه که موضع هوادار غرب نواز شریف، نخست‌وزیر، خوانده‌اند به راه خواهند انداخت. آنها همچنین پیش‌نویس لایحه ایالتی در پنجاب مبنی بر غیرقانونی اعلام شدن خشونت علیه زنان را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG