لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

وزیر ارشاد درباره لغو کنسرت: قوه قضاییه این را جزء حقوق خودش می‌داند


علی جنتی
علی جنتی

در واکنش به لغو کنسرت مجوزدار کیهان کلهر، علی جنتی، وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی، روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت، تلویحا در این باره ابراز ناتوانی کرده و اعلام کرد که قوه قضاییه «این گونه اقدامات را جزء حقوق خودشان می‌دانند».

آن طور که در گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آمده است، آقای جنتی به روال همیشگی از برگزاری کنسرت موسیقی در کشور حمایت کرده، اما در عین حال اذعان کرده است که قدرتش در این باره حتی از یک دادیار قوه قضاییه نیز کمتر است.

کیهان کلهر، موسیقیدان برجسته ایرانی که دارای شهرت بین‌المللی است، هفته گذشته به همراه گروهش عازم شهر نیشابور بود تا در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت کنسرت برگزار کند که خبردار شد دادستان این شهر این برنامه‌ها را راسا لغو کرده است.

این در حالی است که کنسرت آقای کلهر، به گفته خانه موسیقی ایران، «تمامی مجوزهای لازم را از مراجع قانونی از جمله فرمانداری، شورای تامین استان و وزارت ارشاد دریافت نموده بود».

حال علی جنتی، متولی وزارتخانه‌ای که تشخیص می‌دهد کنسرتی در کشور قابل اجراست یا خیر و در صورت قابل اجرا بودن به آن مجوز می‌دهد، اعلام کرده است که دادستانی در این کار «دخالت» می‌کند.

او در ادامه گفته است که «در حد بضاعت خود» با رئیس قوه قضاییه نامه‌نگاری کرده و «آنها گفتند که به دادستان مشهد و دادستان‌های استان ابلاغ کرده‌اند که به نوعی همراهی کنند».

به نظر نمی‌رسد که این گفته‌های مبهم وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی بتواند گره اجرای کنسرت را باز کند، چرا که او در ادامه گفته است که قوه قضاییه اقداماتی همچون لغو کنسرت را «جزء حقوق خودشان می‌دانند».

علی جنتی گفت: «حتی یک دادیار می‌تواند... کاری را توقیف و جایی را مهروموم کند و خودشان را مستقل از قوه مجریه می‌دانند.»

سال گذشته، ۹۴، نیز کنسرت کیهان کلهر در تهران لغو شده بود و پس از اعتراض مدیران وزارت ارشاد به ممانعت اداره اماکن نیروی انتظامی از برگزاری این کنسرت، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس، اعلام کرد که این کنسرت با «حکم قضایی» لغو شده است.

پیش از لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور، محسن سمیعی، سرپرست دفتر موسیقی اداره کل ارشاد خراسان رضوی، نیز در فروردین‌ماه خبر داده بود که کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد به دلیل «برخی حساسیت‌ها و مخالفت‌ها» لغو شده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد فعلا موضع امام جمعه اصولگرا و تندروی مشهد در استان خراسان رضوی دست بالا را دارد، نکته‌ای که مورد تایید وزیر ارشاد هم قرار گرفته است.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، هشتم اسفند سال ۹۳ برگزاری کنسرت موسیقی را «مطرب‌بازی و ولنگاری» دانسته و گفته بود که چون تمام شهر مشهد حرم امام هشتم شیعیان است، برگزاری کنسرت در این شهر «مطرب‌بازی» در حرم او به حساب می‌آید.

علی جنتی روز جمعه این نکته را به شکل دیگری گفته است: «اجرای کنسرت در خراسان رضوی به خاطر وجود مرقد مطهر حضرت رضا با رعایت و مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد.»

XS
SM
MD
LG