لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

شناور آمریکایی به سوی قایق نظامی ایرانی در خلیج فارس تیر اخطار شلیک کرد


وزارت دفاع آمریکا و تلویزیون «سی‌ان‌ان» روز پنجشنبه چهارم شهریور از یک حادثه دریایی دیگر در شمال خلیج فارس خبر دادند که از سوی یک قایق تندرو نظامی ایرانی علیه دو شناور گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی صورت گرفته است.

این گزارش حاکی است که حادثه یاد شده روز چهارشنبه رخ داده و قایق ایرانی در اطراف دو شناور یاد شده و یک کشتی کویتی گشت زده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز این خبر را تایید کرده است و گفته که اقدام قایق ایرانی «نا امن» و «غیرحرفه‌ای» بوده است.

به گزارش رویترز، این مقام که نخواست نامش فاش شود گفته است، پس از اینکه پرتاب منور به سوی قایق ایرانی موثر واقع نشد، شناور «یو اس اس اسکوال» با استفاده از مسلسل کالیبر ۵۰ سه بار به سوی آن تیر اخطار شلیک کرد.

وی افزود که در ابتدای این حادثه سه قایق ایرانی حضور داشتند ولی تیر اخطار به سوی یکی از آنها شلیک شد.

این مقام وزارت دفاع تصریح کرده که یکی از قایق‌های ایرانی حتی تا ۱۹۳ متری شناور آمریکایی پیش آمد.

سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد پس از اینکه قایق ایرانی در یک تماس رادیویی حاضر به ترک محل نشد شناورهای گشتی آمریکایی به آب‌های اطراف آن شلیک کردند.

وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه نیز از یک حادثه دیگر در خلیج فارس خبر داده بود که به گفته آن، چهار قایق ایرانی روز سه‌شنبه برای ناوشکن «یو اس اس نیتز» آمریکا در دهانه تنگه هرمز ایجاد مزاحمت کردند.

در همین رابطه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که هدف چهار قایق ایرانی در نزدیک شدن به ناو آمریکایی در آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز مشخص نیست ولی چنین اقداماتی می‌تواند باعث افزایش تنش شود.

این اظهارات در حالی بیان شده است که حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، تلویحا ناوشکن‌ آمریکایی را به ورود به آب‌های ایران متهم کرد.

آقای دهقان گفته است: نظارت واحدهای دریایی ایران بر تردد شناورهای بیگانه در خلیج فارس «به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی خود ما صورت می‌گیرد».

XS
SM
MD
LG