لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

تلویزیون ایران تصاویری از «سامانه کامل اس ۳۰۰» را «در تاسیسات فردو» نشان داد


تلویزیون دولتی ایران تصاویری را نشان داده که گفته می‌شود «سامانه کامل پدافندی اس ۳۰۰» ساخت روسیه، در اطراف «تاسیسات اتمی فردو» است و «با وجود همه تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود آن، وارد ایران شده‌است».

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

پخش این تصاویر و گزارش‌ها همزمان است با دیدار رهبری جمهوری اسلامی ایران با فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش؛ آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار، مخالفت با دستیابی به سامانه اس۳۰۰ و یا تأسیسات حفاظت‌شده فردو را «نمونه‌هایی از خباثت دشمن» توصیف کرده و گفته است: «سامانه اس۳۰۰ ابزاری دفاعی است نه تهاجمی، اما آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی از این امکان برخوردار نشود.» بیشتر بخوانید

در گزارش منتشرشده از تلویزیون دولتی ایران در اطراف تاسیسات فردو، مشخص نیست این سامانه در محل مستقر شده یا تنها برای نمایش به آنجا فرستاده شده‌است. خبرگزاری فارس می‌گوید این سامانه در سالروز تاسیس قرارگاه خاتم‌الانبیاء، «به نمایش درآمده‌است».

پیش از این، تصاویری از بخش‌های مختلف سامانه اس ۳۰۰، طی مناسبات مختلف، نمایش داده شده بود، اما خبرگزاری فارس می‌گوید در گزارش پخش‌شده در بخش خبری، «این سامانه به همراه لانچرهای پرتاب و در حالت مانور عملیاتی، نمایش داده شده‌است».

در گزارش پخش‌شده در شبکه یک تلویزیون ایران، تصاویر مشخصی از فعالیت کامل اس ۳۰۰ در جریان یک رزمایش احتمالی، دیده نمی‌شود.

فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش، به تلویزیون ایران می‌گوید تمرین‌های دفاعی در مراکز هسته‌ای به مراتب بیشتر از مناطق و مراکز دیگر انجام می‌شود. او در عین حال افزوده «می‌بینید که این سیستم (سامانه پدافندی اس ۳۰۰) مستقر نشده، اما آسمان ایران امن‌ترین آسمان شده‌است».

سامانه پدافندی اس ۳۰۰ که ایران آن را سال‌ها پیش از روسیه خرید، به دلیل تحریم‌های گسترده بین‌المللی، وارد ایران نشد. در پی توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حکم به لغو دستور پیشین مبنی بر توقف ارسال سامانه داد.

مقام‌های دفاعی ایران در عین‌حال از یک سامانه پدافندی دیگر که گفته می‌شود «ساخت ایران» است، به نام «باور ۳۷۳» نیز، به تازگی رسما رونمایی کرده‌اند. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، در سال ۱۳۹۳ گفته بود «باور ۳۷۳ قرار است جایگزین اس ۳۰۰ شود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اردیبهشت ماه گفته بود واشینگتن مکررا مخالفت خود را به مسکو در مورد انتقال سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران نشان داده، اما این موضوع خلاف قطعنامه ۲۲۳۱، یا توافق اتمی نیست.

تاسیسات فردو که گزارش‌ شده سامانه دفاعی روسی در اطراف آن نمایش داده شده، از تاسیسات حساس هسته‌ای در ایران و از مراکز عمده فعالیت‌های سانتریفیوژهای ایران به شمار می‌رفت. در این تاسیسات که در دل کوه قرار دارد، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌شد؛ اورانیومی که ایران و شش قدرت جهانی توافق کردند اکسید و رقیق شود. غرب نگران آن بود که از اورانیوم با غنای بالا برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای استفاده شود.

در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران متعهد شده‌است، فعالیت‌های اتمی خود را که ممکن است به تولید بمب هسته‌ای بیانجامد، کاملا متوقف کند.

رهبر جمهوری اسلامی در موارد مختلف به موضوع تاسیسات فردو اشاره کرده و ایالات متحده را متهم کرده است که با وجود تعطیلی «غنی‌سازی ۲۰ درصد، فردو و اراک»، «تعهدات خود را انجام نداده‌است».

آمریکا اتهام عمل نکردن به برجام را رد کرده‌است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است ایالات متحده و قدرت‌های جهانی «به تمام تعهدات خود برای برداشتن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران» عمل کرده‌اند.

ایران، با وجود رفع تحریم‌های هسته‌ای، همچنان به دلیل اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر، توسعه موشک‌های بالستیک و «حمایت دولتی از تروریسم» تحت تحریم‌های جداگانه‌ای قرار دارد که عمدتا از سوی واشینگتن و در مواردی نیز از سوی اتحادیه اروپا اعمال شده‌اند.

XS
SM
MD
LG