لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

«ورود جدی» شورای شهر تهران برای بررسی «حوادث متعدد» در مترو


در حالی که رئیس شورای شهر تهران از «ورود جدی‌تر» شورای شهر به «حوادث متعدد» در کارگاه‌های احداث متروی تهران در روزهای اخیر خبر می‌دهد، معاون شهردار تهران حادثه کارگاه متروی کیانشهر را اتفاقی «بسیار نادر» خوانده و گفت که حتی برخی از کارشناسان از «احتمال خرابکاری» سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، روز جمعه، ۱۹ شهریور، با اشاره به وقوع «حوادث متعدد» در کارگاه‌های عمرانی متروی تهران در روزهای اخیر، افزود: «شورا برای پاسخ به اذهان عمومی ورود جدی‌تری به این حوادث خواهد داشت.»

وی تاکید کرد که «تعداد حوادث زیاد شده» و «با وجود سستی خاک انتظار این است که مسئولان تلاش بیشتری کنند تا چنین حوادثی رخ ندهد».

طبق اخباری که روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریورماه، منتشر شد، بخشی از دیواره مترو در ایستگاه کوهسار تهران فرو ریخت.

این در حالی است که به دنبال انتشار این گزارش‌ها مدیر پروژه خط شش متروی تهران روز پنج‌شنبه خبر داد که هیچ گونه ریزشی در متروی کوهسار رخ نداده و «تنها سنگی بر روی کتف یکی از کارگران افتاده و ریزشی در کار نبوده است».

خبرگزاری ایسنا همچنین به نقل از غلامحسین آرام، معاون فنی عمرانی فرمانداری تهران، در این باره گفت که «در این ایستگاه هیچ‌ گونه ریزشی وجود نداشته است».

در روز چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه، نیز بر اثر حادثه در کارگاه ایستگاه متروی کیانشهر، واقع در جنوب شرق تهران، دست‌کم چهار کارگر جان خود را از دست داده و شش نفر دیگر مصدوم شدند.

به گفته مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، این حادثه زمانی رخ داد که کارگران مشغول برداشتن قطعات پیش‌ساخته بنتی دستگاه حفاری مترو بودند و چند قطعه روی بیل مکانیکی می‌ریزد.

آقای حسینی در مصاحبه با خبرگزاری مهر نیز گفت که «به صورت دومینو تمام سگمنت های این ایستگاه ریزش پیدا کرده است که این حادثه بسیار نادر است».

وی اضافه کرد: «حتی برخی از کارشناسان این پیش‌بینی را کرده‌اند که احتمال خرابکاری وجود دارد که ما هیچ ادله ای برای صحت این موضوع در دست نداریم و نمی توانیم آن را تائید کنیم و تنها می‌توانیم بگوییم به شدت نادر بوده است.»

معاون شهردار تهران تاکید کرد که «احتمال خطای انسانی» نیز وجود دارد، اما برای بررسی تمامی احتمالات کمیته کارشناسی تشکیل شده است.

آقای حسینی گفت که حادثه مترو کیانشهر یک «حادثه کارگاهی» بوده و این اتفاق به دلیل نشست زمین رخ نداده است.

معاون شهردار تهران همچنین بدون اشاره به جزئیات برخی از افراد «تندرو» در جناح‌های سیاسی را متهم کرد که درباره حوادث مترو «بار روانی ایجاد می‌کنند».

وی همچنین این اتهام را که در پروژه های عمرانی شهرداری تهران به دلیل سرعت «ایمنی نادیده گرفته شده است» رد کرد.

سخنان آقای حسینی در حالی بیان می‌شود که موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران در هفته‌های گذشته موضوع درگیری اعضای اصلاح‌طلب و اصولگرای شورای شهر تهران بوده است.

در همین حال احمد حکیمی‌پور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، در واکنش به حادثه مترو کیانشهر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نشست‌های چندباره زمین بیانگر آن است که انجام عملیات عمرانی در شهر بیش از آن که به سرعت در اقدام نیاز داشته باشد، به دقت در انجام کار کارشناسی محتاج است.»

در ماه‌های گذشته نیز عملیات عمرانی متروی تهران حادثه‌ساز شده است، از جمله بر اثر انفجار شدید لوله گاز در منطقه کوهسار در شمال تهران در صبح روز ۲۸ خرداد «دو کارگر کشته» و پنج نفر مجروح شدند و برق، گاز، تلفن، تلفن همراه و آب این منطقه تا مدتی قطع شد.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، روز هشتم شهریور با اشاره به نظرات دستگاه‌های مختلف، مترو را مقصر این حادثه دانسته و گفته بود که «حفر مترو باعث فروریزش خاک و فشار به لوله گاز، لوله آب و کابل‌های انتقال برق و در نهایت منجر به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق شده است».

XS
SM
MD
LG