لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

انتقاد گزارشگران بدون مرز از عملکرد حسن روحانی در رابطه با آزادی بیان در ایران


سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای در آستانه هفتادویکمین مجمع عمومی سازمان ملل و سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به نیویورک برای شرکت در این نشست، بار دیگر از «فشار بر رسانه‌ها» و بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران انتقاد کرد.

این نهاد مدافع آزادی بیان، در بیانیه خود همچنین «سانسور و سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و بی‌تدبیری رییس دولت جمهوری اسلامی ایران» را محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده است که طی هفته جاری دست‌کم دو روزنامه‌نگار بازداشت شده و تعدادی دیگر نیز توسط وزارت اطلاعات یا دستگاه قضایی «تهدید» یا احضار شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز از صدرا محقق دبیر اجتماعی روزنامه شرق به عنوان یکی از روزنامه‌نگارانی نام برده که طی روزهای گذشته بازداشت شده است و خبرگزاری مهر در گزارشی او را به «همکاری با رسانه‌های ضدانقلاب» از طریق تهیه گزارش‌هایی برای آنان درباره اوضاع داخلی ایران متهم کرده است.

صدرا محقق روز ۲۹ شهریور از سوی مأموران امنیتی در منزلش بازداشت شد اما اتهام او هنوز توسط مقام‌های قضایی اعلام نشده است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، یاشار سلطانی مدیر وب‌سایت «معماری نیوز» نیز دیگر روزنامه‌نگاری است که روز ۲۷ شهریورماه در پی احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد.

این نهاد مدافع آزادی بیان همچنین از بازداشت فؤاد صادقی سردبیر دو سایت اطلاع‌رسانی «آینده» و «بازتاب امروز» و فیلتر شدن وب‌سایت خبرگزاری‌های «موج» و «برنا» و وب‌سایت‌های «پویش» و « ۹ صبح» نیز انتقاد کرده است.

در آخرین رده‌بندی سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی مطبوعات، ایران در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی در رتبه ۱۶۹ قرار داد.

رضا معینی مسئول بخش ایران در گزارشگران بدون مرز، وضعیت اطلاع‌رسانی در ایران را «نامساعد» خواند و حسن روحانی را به « عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر ایجاد تغییراتی به نفع آزادی بیان و مطبوعات» متهم کرد.

وی سپاه پاسداران و دستگاه قضایی ایران را مسئول سرکوب اطلاع‌رسانی مستقل دانست و گفت: «حسن روحانی که بنا بر قانون ناظر اجرای قانون اساسی است، می‌توانست به این وضعیت پایان دهد، کاری که تا امروز نکرده است. او ترجیح داد بازارهای ایران را برای سرمایه‌گذاری خارجی باز کند تا درهای زندان را به روی زندانیان سیاسی بگشاید».

گزارشگران بدون مرز از صدور حکم ۲۱ ماه زندان برای عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار زندانی به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر ایران» نیز انتقاد کرده است.

عیسی سحرخیز همراه با سه روزنامه‌نگار دیگر به نام‌های احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز آبان پارسال بازداشت شد که این سه روزنامه‌نگار نیز با اتهام‌هایی امنیتی هر کدام به دو سال زندان محکوم شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بین‌المللی و نقض میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی متهم کرده است.

موضوع بازداشت فعالان رسانه‌ای، فیلترینگ و توقیف مطبوعات در ایران، طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر بوده است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، ایران با دست‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

با این حال برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی و محمدجواد ظریف رییس جمهوری و وزیر خارجه ایران طی سال‌های گذشته تأکید کرده‌اند که در ایران هیچ روزنامه‌نگاری به دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری خود بازداشت و زندانی نشده است.

XS
SM
MD
LG