لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

سعد حریری از ریاست جمهوری میشل عون در لبنان حمایت کرد


سعد حریری به ضدیت با حزب‌الله مشهور است.
سعد حریری به ضدیت با حزب‌الله مشهور است.

سعد حریری، رهبر جریان المستقبل لبنان، حمایت خود را از ریاست جمهوری میشل عون اعلام کرد. میشل عون که مسیحی است به هم‌پیمانی با حزب‌الله و نزدیکی به دولت بشار اسد در سوریه شهرت دارد، در حالی‌که سعد حریری به ضدیت با حزب‌الله مشهور است.

آقای حریری روز پنجشنبه ۲۹ مهر در یک نطق تلویزیونی گفت که تصمیمش برای حمایت از ریاست جمهوری میشل عون، با هدف «حفاظت از لبنان، حکومتش، مردمش و نظام سیاسی آن» گرفته شده است.

پست ریاست جمهوری لبنان در ۳۰ ماه گذشته به دلیل بحران سیاسی و اختلافات جدی میان گروه‌های عمده این کشور، خالی بود.

در برخی محافل خبری و رسانه‌ای لبنان گفته می‌شود که موافقت سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان که از مخالفان جدی حزب‌الله است، با ریاست جمهوری یک متحد حزب‌الله، ناشی از توافقات پشت پرده‌ای است که بین آقای حریری با میشل عون صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای عون تعهد داده که در صورت ریاست‌جمهوری، سعد حریری را مجددا به نخست وزیری لبنان منصوب کند.

با وجود این، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که حمایت حریری از ریاست جمهوری میشل عون، خشم بسیاری از لبنانی‌های مخالف حزب‌الله و دولت سوریه را بر می‌انگیزد.

تعدادی از اعضای فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان هم اعلام کرده‌اند که علیرغم حمایت رهبر این جریان از آقای عون به او رای نخواهند داد.

سعد حریری، پسر رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان است که در سال ۲۰۰۵ بر اثر یک انفجار در بیروت کشته شد و انگشت اتهام در این ترور بیشتر به سوی دولت سوریه و حزب‌الله نشانه رفت.

پارلمان لبنان ۱۲۸ عضو دارد و جریان المستقبل به رهبری سعد حریری در آن اکثریت نسبی دارد.

XS
SM
MD
LG