لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

سازمان ملل: «خلافت اسلامی» در موصل از هزاران نفر به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند


واحدهای مخصوص ارتش عراق در حال پیشروی به سمت شهر موصل.
واحدهای مخصوص ارتش عراق در حال پیشروی به سمت شهر موصل.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ششم آبان اعلام کرد به نظر می‌رسد گروه «خلافت اسلامی» در مقابله با حمله نیروهای عراقی در داخل و اطراف شهر موصل از هزاران نفر از مردم به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند.

این نهاد گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهند بیش از ۲۰۰ نفر که سابقا عضو نیروهای مسلح و انتظامی عراق بوده و یا افرادی که از دستورات این گروه سرپیچی کرده در روزهای اخیر به قتل رسیده‌اند.

این نهاد می‌افزاید «گزارش‌های قابل استنادی» در مورد بیرون کردن اجباری مردم از خانه‌های خود در محلات مختلف شهر موصل دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، راوینا شمداسانی سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «سیاست بزدلانه استفاده از گروگان‌های غیرنظامی برای جلوگیری از حمله به مواضع آن و در نتیجه به کارگرفتن مردان، زنان و کودکان بی‌گناه مثل سپر انسانی است».

او افزود گزارش شده است که روز چهارشنبه ۲۳۲ نفر و روز سه‌شنبه ۲۴ نفر توسط این گروه اعدام شده‌اند که اکثر آن‌ها پرسنل سابق نیروهای مسلح و انتظامی عراق بوده‌اند.

به نظر می‌رسد گروه «خلافت اسلامی» قصد دارد تمامی افرادی را که سابقه و آموزش نظامی دارند از بین ببرد و از احتمال وقوع هر گونه شورش در شهر موصل جلوگیری کند.

حملات گسترده نیروهای عراق برای بازپس گیری شهر موصل از روز ۱۷ اکتبر و در جبهه‌های مختلف آغاز شده است. آن‌ها به پیشروی‌های خود در چندین جهت ادامه می‌دهند ولی هنوز با خود شهر فاصله دارند.

ارتش آمریکا که حمایت هوایی از این عملیات را برعهده دارد گفت در روزهای اخیر با هدف گرفتن خودروهای گروه «خلافت اسلامی» که در عملیات آواره کردن مردم شرکت دارند سعی کرده اقدامات این گروه را مختل کند.

متیو ایسلر ژنرال نیروی هوایی آمریکا گفت در این حملات هوایی فقط خودروهای حامل پیکارجویان که از محل تجمع افراد غیرنظامی فاصله داشتند، هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز پیش گزارش داد پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» به زور اسلحه ساکنان تعدادی از روستاهای واقع در جنوب موصل را از محل زندگی خود به داخل شهر منتقل کرده و ظاهرا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

احمد بلال هریش یکی از ساکنان این روستا‌ها روز چهارشنبه گفت: «داعش همه ما را به زور اسلحه از خانه بیرون آورد و به سمت موصل منتقل می‌کرد. آن‌ها می‌گفتند هر کس که نرود کافر است».

او افزود در لحظه وقوع یک حمله هوایی در مسیر راه ۴۰ کیلومتری از روستاهای منطقه الشوره به سوی موصل که باعث شد پیکارجویان داعش پراکنده شوند، او و خانواده‌اش توانستند فرار کنند.

سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری هشدار داده‌اند که در اولین هفته‌های عملیات آزادسازی موصل ممکن است حدود ۲۰۰ هزار نفر از مردم آواره شوند. هنوز بیش از یک میلیون نفر ساکن شهر موصل هستند.

گروه «خلافت اسلامی» در اطراف شهر استحکامات دفاعی متفاوتی احداث کرده، از جمله شبکه گسترده‌ای از تونل‌های زیرزمینی، مین گذاری و کار گذاری تله‌های انفجاری که می‌توانند حرکت نیروهای عراق را کند کنند.

ژنرال ایسلر روز جمعه گفت نیروهای عراقی تاکنون ۴۰ روستا در اطراف موصل را آزاد کرده‌اند ولی بخش اعظم نبرد‌ها در یک منطقه کشاورزی و تقریبا خالی از سکنه در خارج از شهر موصل روی می‌دهد.

او افزود نیروهای عراقی در حال تثبیت مواضع تصرف شده در شرق و جنوب هستند و تاکید کرد هنوز ابتکار عمل در دست نیروهای عراقی است.

به گفته او، حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به گروه «خلافت اسلامی» ادامه دارد و از زمان شروع عملیات موصل سه برابر شده است.

نیروهای عراقی در جبهه شرقی که فرماندهی آن با واحدهای مخصوص ارتش عراق است به شش کیلومتری شهر رسیده‌اند اما پیشروی در جبهه‌های جنوبی کند‌تر بوده و طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، نیروهای عراقی هنوز با شهر موصل ۳۵ کیلومتر فاصله دارند.

در عملیات آزادسازی شهر موصل که از سال ۲۰۰۳ و اشغال عراق توسط آمریکا بزرگ‌ترین نبرد نظامی در این کشور است حدود ۵۰ هزار نفر از جمله ۲۵ هزار پرسنل ارتش عراق، نیروهای پلیس، پیشمرگه‌های کرد، افراد داوطلب و قبایل محلی و شبه‌نظامیان شیعیان شرکت دارند.

انتظار می‌رود بیرون راندن گروه «خلافت اسلامی» از موصل حداقل چندین هفته و شاید چند ماه طول بکشد.

XS
SM
MD
LG