لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

عملیات هوایی آمریکا برای جلوگیری از فرار اعضای داعش از موصل


یک فروند سوپر هورنت برای پیوستن به عملیات علیه «حکومت اسلامی» از ناو آیزنهاور برمی‌خیزد
یک فروند سوپر هورنت برای پیوستن به عملیات علیه «حکومت اسلامی» از ناو آیزنهاور برمی‌خیزد

یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا می‌گوید نیروی هوایی آن کشور برای جلوگیری از فرار اعضای گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، به ویژه از سمت غرب موصل، دست به حملات هوایی علیه آن‌ها می‌زند.

جلوگیری از فرار این شبه‌نظامیان و عزیمت آن‌ها به نقاط دیگر، از جمله چالش‌های مهم عملیات آزادسازی موصل به‌شمار می‌رود.

سپهبد جفری هاریگیان، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، دهم آبان ماه به نشریه «یو‌اس‌ای تودی» گفته است «همه این اقدامات برای این است که سراغ [اعضای حکومت اسلامی] برویم؛ سازوکاری ایجاد کنیم که در صورت تلاش ِ آن‌ها برای فرار [از موصل]، آن‌ها را از پا درآوریم».

گفته می‌شود یکی از مسائل اصلی در نبردها برای بازپس‌گیری موصل از اعضای داعش، جلوگیری از گریختن آن‌ها به نقاط دیگری در عراق یا سوریه است.

پیش از این ژنرال جوزل وتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی، این احتمال را مطرح کرده بود که شبه‌نظامیان افراطی به مناطقی دیگر در عراق بروند و بر انجام حملات تروریستی به شکل عمومی آن متمرکز شوند.

سپهبد هاریگیان به «یو‌اس‌ای تودی» گفته است نیروی هوایی آمریکا در منطقه غربی شهر متمرکز است، جایی که دفاع از آن به خوبی مناطق دیگر انجام نمی‌شود: «اگر آن‌ها بخواهند از آن مسیر استفاده کنند، ما آماده‌ایم که به سراغشان برویم».

پیش از این شبه‌نظامیان عمدتا شیعه در «بسیج مردمی» عراق نیز گفته بودند حمله به سمت غرب موصل را آغاز کرده‌اند؛ حمله‌ای که هدف از آن تنگ‌تر کردن حلقه محاصره گرد گروه «حکومت اسلامی» در موصل است.

شماری از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه از حمایت ایران برخوردار هستند و اعلام پیوستن آن‌ها به عملیات موصل با واکنش فوری ترکیه روبه‌رو شد. رجب طیب اردوغان ضمن آن‌که در مورد حضور شبه‌نظامیان ابراز تردید کرده، گفته بود ترکیه نیروی نظامی بیشتری به مرز عراق می‌فرستد.

پیش از این شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی گفته بود ائتلاف به رهبری آمریکا شماری بین ۱۵ تا ۲۰ هواپیما را بر فراز موصل به پرواز درآورده که هدفِ آن‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و نیز آمادگی برای حملات احتمالی‌ست. عمده این هواپیماها بدون سرنشین هستند و کنترل آن‌ها نیز از پایگاهی در جنوب‌غرب آسیا انجام می‌شود.

در همان زمان ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام ارتش آمریکا گفته بود تنها مسیری که باز مانده و نیروهای عراقی در آن حضور ندارد، مسیر غربی موصل است. این مقام ارتش ایالات متحده گفته بود اعضای داعش از این مسیر برای انتقال اعضای خانواده خود به رقه و دیرالزور، و بازگشت به جبهه نبرد استفاده کرده‌اند. گزارش ان‌بی‌سی در عین حال نشان می‌داد که ائتلاف، همزمان به رصد و جمع‌آوری اطلاعات از رقه، پایگاه اصلی داعش در سوریه مشغول است.

نبرد برای بازپس‌گیری موصل ۲۶ مهر ماه آغاز شد و اکنون در هفته سوم خود قرار دارد.

XS
SM
MD
LG