لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

ظریف: برجام توافقی منطقی است که پایبندی به آن به سود همه خواهد بود


تأکید ظریف: پایبندی به برجام به سود همه طرف‌ها خواهد بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:22 0:00

تأکید ظریف: پایبندی به برجام به سود همه طرف‌ها خواهد بود

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران بار دیگر «برجام» را توافق‌نامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی توصیف کرد، و تأکید کرد که گرچه ایران گزینه‌های دیگری را در اختیار دارد، اما برجام توافقی منطقی است که پایبندی به آن به سود همه طرف‌ها خواهد بود.

آقای ظریف روز جمعه ۲۱ آبان، در نشست خبری مشترک با لوبومیر زائورالک٬ همتای چک خود در پراگ، گفت که «برجام» یک توافق‌نامه دو طرفه نیست، و از همه طرف‌های امضاکننده خواست به این «توافق‌نامه منطقی» که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده٬ «پایبند» باشند.

آقای ظریف در این نشست خبری یادآوری کرد که ایران به انجام وظایف خود بر پایه برجام متعهد مانده، اما متأسفانه حتی دولت کنونی ایالات متحده، «بخش مربوط به خود را به طور کامل اجرا نکرده است».

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنان خود تأکید کرد که ایران می‌خواهد به برجام متعهد بماند، اگر همه طرف‌های دیگر هم همین کار را انجام دهند.

او گفت که «معتقدیم نفع همه در تعامل مثبت است و فکر می‌کنم وقتی گرد و خاک‌ها بخوابد و افراد در جریان واقعیت‌های منطقه و جهان قرار گیرند، همگان خواهند پذیرفت که این یک تعهد چند جانبه است که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا و بقیه طرف‌ها پذیرفته شده است».

آقای ظریف در ادامه گفت که «افراد و کشورهای زیادی در این موضوع دخیل بوده‌اند، و من معتقدم پایبندی به برجام به سود همه است».

وزیر خارجه ایران در عین حال گفت که اگر تردیدهایی در مورد اجرای برجام وجود داشته باشد، «ایران هم گزینه‌های خود را خواهد داشت».

در این نشست خبری وزیر خارجه جمهوری چک نیز بر این موضوع تأکید کرد که «ما درباره این برجام منفعل نخواهیم بود به عنوان عضو اتحادیه اروپا ما بخشی از مذاکره بودیم، و و بخشی از توافق اتمی هستیم».

لوبومیر زائورالک اضافه کرد که «ما بر از همه دلایل خوب بودن این توافق آگاهیم و از همین رو مهم است برای ما که این توافق به طور کامل اجرا شود».

پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ابهاماتی در مورد آینده توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی شکل گرفت چرا که آقای ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی خود برجام را توافقی بد توصیف کرده بود که لازم است در مورد آن بار دیگر مذاکره شود.

مقام‌های ایرانی از سویی این سخنان را تبلیغاتی توصیف کرده‌اند، اما از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تهدید کرده است که « اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم».

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته نیز در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، اعلام کرده بود در صورت شکست «برجام»٬ تهران گزینه‌های دیگری دارد.

او در این زمینه توضیح داده بود که «گزینه‌های ایران محدود نیست ولی امید و آرزوی ما و ترجیح ما اجرای کامل مفاد توافق هسته‌ای است».

محمد‌جواد ظریف٬ روز چهارشنبه نیز تنها چند ساعت پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت واشینگتن «موظف به اجرای برجام خواهد بود».

نحوه رویارویی رئیس جمهوری جدید آمریکا با توافق‌نامه «برجام» به برخی نگرانی‌ها در جهان نیز دامن زده است٬ به طوری که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته ترامپ نمی‌تواند برجام را نمی‌توان یک‌جانبه لغو کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم نسبت به لغو این توافق‌نامه از سوی رئیس‌جمهور جدید این کشور هشدار داده است.

آقای تونر گفته است که «به باور ما، به نفع همه، به نفع دنیاست که ایران و تمام طرف‌ها توافق را رعایت کنند، به این شکل می‌توانیم مسیر ایران به سمت سلاح اتمی را ببندیم».

توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱ در دی‌ماه سال ۹۴ اجرایی شد و از آن زمان تاکنون جمهوری اسلامی در ازای لغو بخش بزرگی از تحریم‌های بین‌المللی، تعداد زیادی از سانتریفیوژهای خود را خاموش کرده است.

XS
SM
MD
LG