لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

ایران‌ایر: قرارداد ۱۰۰ ایرباس نهایی شد، مدل ۳۸۰ حذف شد


در تصویر یک فروند ۳۵۰ دیده می‌شود؛ ایرباس می‌گوید این هواپیمای پهن‌پیکر، مدل به‌روزشده ۳۴۰ است
در تصویر یک فروند ۳۵۰ دیده می‌شود؛ ایرباس می‌گوید این هواپیمای پهن‌پیکر، مدل به‌روزشده ۳۴۰ است

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفته است قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس با این شرکت نهایی شده‌است. او همچنین خبر از حذف هواپیمای ۳۸۰، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان، از قرارداد نهایی داده‌است.

فرهاد پرورش ۲۸ آذر ماه گفته‌است هواپیماهای ایرباس از سال آینده میلادی وارد ایران خواهند شد؛ نخست هفت تا هشت فروند از آن‌ها و سپس مابقی. اما مشخص نیست مدل‌هایی که طی ماه‌های آینده وارد خواهند شد، کدام‌ها هستند.

به گفته مدیرعامل ایران‌ایر، در قرارداد نهایی با ایرباس، در نهایت، مدل ۳۸۰ حذف شده‌است.

ایرباس ۳۸۰ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است ولی در عین حال استفاده از آن به امکانات تازه‌ای در فرودگاه‌ها نیاز دارد. شماری از فرودگاه‌های جهان نیز برای آن‌که پذیرای این هواپیما باشند به‌روزرسانی و بازسازی شده‌اند. در زمستان گذشته، احتمال حذف این هواپیما از قراداد نهایی با ایرباس مطرح شده بود.

بنا بر گزارش‌ها، ایران برای خرید ۱۱۴ ایرباس با این شرکت توافق کرده بود که به جز مدل ۳۸۰، مدل‌های ۳۲۰، ۳۳۰ و ۳۵۰ در قرارداد وجود داشتند. این هواپیماها هم در کلاس پروازی میان‌برد و هم در کلاس پروازی دوربرد هستند.

حذف قرارداد با ایرباس برای خرید مدل ۳۸۰ می‌تواند ضربه‌ دیگری به تولید به این مدل پهن‌پیکر باشد، به‌ویژه که این هواپیما در حال حاضر هم با مشکل پیدا کردن مشتری دست‌به‌گریبان است.

شبکه خبری بلومبرگ می‌گوید ۱۲ فروند ۳۸۰ در قرارداد اولیه بودند. به گفته این شبکه خبری، ایرباس تا پیش از بستن قرارداد اولیه با ایران هم مجبور شده بود تولید این مدل را به کم‌تر از نیم کاهش دهد.

آقای پرورش می‌گوید با این‌که ارزش اسمی قرارداد با ایرباس ۲۵ میلیارد دلار اعلام شده، اما رقم قرارداد اکنون از ۱۰ میلیارد دلار فراتر نخواهد رفت.

به گفته مدیرعامل ایران‌ایر نماینده شرکت ایرباس از هفته پیش در ایران حضور دارد و مذاکرات نهایی با این شرکت طی روزهای گذشته انجام شده‌است.

فرهاد پرورش در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده‌است که هواپیماهای بوئینگ که قراداد آن‌ها نیز نهایی شده، تا پیش ازسال ۲۰۱۸ میلادی وارد فرودگاه‌های ایران نخواهند شد.

هفته پیش، ایران‌ایر و هواپیماسازی بوئینگ، قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد دلار را، در تهران نهایی کرده بودند. ⇦​بیشتر بخوانید

ناوگان مسافربری هوایی ایران، طی دهه‌های گذشته، به دلیل تحریم‌های مختلف به شدت کهنه شده و آسیب دیده است. توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی سبب شد تا جان تازه‌ای در ترابری هوایی ایران دمیده شود.

با این همه همچنان نگرانی‌هایی در مورد تحویل گرفتن این هواپیماها در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وجود دارد. در ایران نیز شماری از اصولگرایان از خرید این هواپیماها به دلیل آن‌چه «ایجاد بازار کار در آمریکا» نامیده‌اند، انتقاد کرده‌اند. از سوی دیگر اما روزنامه شرق، به تازگی در واکنش به این انتقادها گفته، اصولگرایان معترض فراموش کرده‌اند که ورود این هواپیماها به ایران، تا چه اندازه در تولید فرصت‌های شغلی بیشتر در داخل کشور تاثیر خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG