لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

ترامپ: یکی از بدترین توافق‌هایی که دیده‌ام توافق با ایران بوده است


رییس‌جمهوری آمریکا (راست) در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل.
رییس‌جمهوری آمریکا (راست) در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل.

رییس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد و گفت که اسرائیل با چالش‌های بزرگی از جمله بلندپروازی اتمی ایران روبرو است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۲۷ بهمن پیوند «ناگسستنی» آمریکا با اسرائیل را مورد ستایش قرار داد و به بنیامین نتانیاهو قول داد که ایران هرگز اجازه نخواهد یافت به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.

رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: «چالش‌های امنیتی که اسرائیل با آنها روبرو است بسیار گسترده هستند، از جمله بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، که من بارها درباره آن صحبت کرده‌ام».

وی افزود: «یکی از بدترین توافق‌هایی که دیده‌ام همین توافق با ایران است. دولت من در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است، و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دستیابی ایران – منظورم همیشه- به سلاح اتمی انجام خواهد شد».

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه پارسال به توافقی برای حل و فصل سال‌ها تنش بر سر فعالیت‌های اتمی تهران دست یافتند که با اجرایی شدن آن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز تا حدود زیادی لغو شدند.

اما منتقدان این توافق از جمله نخست‌وزیر اسرائیل معتقدند که برخی از بندهای آن ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال از درجه اعتبار ساقط خواهند شد و راه را برای ساخت بمب اتمی از سوی ایران هموار می‌کند.

دونالد ترامپ نیز در زمان مبارزات انتخاباتی سال گذشته میلادی برای ریاست‌جمهوری گفته بود که توافق با ایران «بدترین معامله ممکن» بوده و اگر به قدرت برسد آن را پاره خواهد کرد.

مقام‌های دولت آمریکا از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، از «بازبینی کامل» این توافق خبر داده‌اند، این در حالی است که مقام‌های ایران توافق وین را یک قرارداد بین‌المللی خوانده و گفته‌اند که این توافق قابل بازنگری نیست.

رییس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به موضوع صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها اشاره کرد و گفت که او هم راه‌حل تشکیل دو دولت و هم یک دولت را مدنظر دارد و با هر راه‌حلی که دو طرف بپذیرند کنار می‌آید.

آقای ترامپ از اسرائیل خواست تا سیاست شهرک‌سازی را که در هفته‌های اخیر محل مناقشه و اعتراض فلسطینیان بوده است برای مدتی موقت کند و خواستار انعطاف‌پذیری تل آویو در این زمینه شد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که مایل است سفارت ایالات متحده به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل شود ولی این موضوع با «دقت زیاد» بررسی می‌شود.

ترامپ گفت که اسرائیل هیچ متحدی بهتر از ایالات متحده ندارد و ایالات متحده نیز متحدی بهتر از اسرائیل نخواهد داشت.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو از آقای ترامپ خواست تا برای یافتن مسیرهای جدید در زمینه صلح «از فرصت موجود استفاده کنند».

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت که به اعتقاد او، مقابله با «جریان رو به رشد اسلام افراطی» نیز با کمک دولت آمریکا امکان‌پذیر است.

وی گفت فکر می‌کنم که می‌توانیم «تهاجم و خطر ایران» را به عقب برانیم.

آقای نتانیاهو به آزمایش‌های اخیر موشکی ایران حمله کرد و گفت که ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که موشک‌های ایران علیه هیچ کشوری نیست ولی بعد به عبری روی آن می‌نویسند که اسرائیل باید محو شود.

XS
SM
MD
LG