لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

محاکمه سه نفر در بحرین به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران


در حالی که تنش میان ایران و بحرین بر سر دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی منامه ادامه دارد، دولت بحرین اعلام کرد که دو شهروند ایرانی و یک تبعه بحرین را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران محاکمه کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین گزارش داده که دادگاه، این سه نفر را متهم کرده است که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ میلادی به قصد «ضربه زدن به منافع ملی»، از خاک بحرین برای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اطلاعات نظامی و اقتصادی جمع‌آوری می‌کرده‌اند.

شیخ‌نشین بحرین در اردیبشهت‌ماه سال گذشته از بازداشت یک شهروند بحرینی به اتهام ارتباط با شبکه جاسوسی منتسب به ایران خبر داده بود.

خبرگزاری بحرین که از انتشار نام این افراد خودداری کرده است، می گوید که این افراد در ازای دادن این اطلاعات، از سپاه پاسداران درخواست پول کرده بودند.

دادگاه بحرینی اعلام کرده است که جلسه بعدی محاکمه این سه نفر روز ۳۱ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

خبر محاکمه دو ایرانی و یک شهروند بحرین در حالی منتشر می شود که امیر نشین کویت نیز اوایل فروردین ماه «دو ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران» و «یک کویتی» را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد.

کویت در هفته گذشته نیز سه دیپلمات ایرانی را به اتهام دست داشتن در جاسوسی از خاک کشورش اخراج کرد که جمهوری اسلامی نیز در واکنش به این اقدام به سه دیپلمات کویتی مهلتی ۱۰ روزه داده است تا از ایران خارج شوند.

مقام‌های کویتی و سعودی در اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ کشف یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در شیخ نشین کویت را تأیید کرده بودند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اتهام جاسوسی در کشورهای کویت و بحرین را رد کرده است.

رامین مهمان‌پرست روز سه شنبه، با اشاره به اتهام جاسوسی دو ایرانی در کویت گفت که این مسئله «حدود دوسال پیش در کویت مطرح شد و دادگاه اتهامی را مطرح کرد... همان موقع ما عکس‌العمل جدی نشان‌دادیم و به دنبال آن مقامات کویت اتهام را تکذیب و رد کردند».

وی همچنین خاطر نشان کرد که «زنده کردن یک موضوع قدیمی و اتهام واهی در راستای ایجاد اختلاف بین کشورها» صورت می‌گیرد.

محمود احمدی‌نژاد نیز ۱۵ فروردین ماه ضمن رد این اتهامات، با اشاره به پرونده جاسوسی ایران در کویت گفت: «اصلا این حرف یعنی چه که یک عده در آنجا جاسوسی می‌کنند؟ کویت چه دارد که ما جاسوسی کنیم؟»

در ماه های اخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس از تمایل ایران به گسترش نفوذش در کشورهای عربی و به ویژه کشورهای تحت حاکمیت سنی‌مذهب ها ابراز نگرانی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG