لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

آیت الله خامنه ای، احمدی نژاد و «خبری که حذف شد»


آيت الله علی خامنه ای از فعاليت های دولت محمود احمدی نژاد همواره به صورت قاطع حمايت کرده است. (عکس: فارس)
آيت الله علی خامنه ای از فعاليت های دولت محمود احمدی نژاد همواره به صورت قاطع حمايت کرده است. (عکس: فارس)


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران در سخنانی که متن کامل آن يکشنبه شب منتشر شد از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری این کشور خواست تا برای پنج سال آينده برنامه ريزی کند.


اين اظهار نظر صريح رهبر ايران خطاب به آقای احمدی نژاد که در تاريخ جمهوری اسلامی ايران بی سابقه است از سوی دفتر آيت الله خامنه ای بر روی سايت اينترنتی وی قرار گرفت و خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، به فاصله کمی آن را انتشار داد.


اما ساعاتی پس از قرار گرفتن اين خبر بر روی سايت ايرنا، که در رسانه های خارجی نيز بازتاب يافت، هم سايت رهبر ايران و هم خبرگزاری جمهوری اسلامی اقدام به حذف آن از صفحات اصلی خود کردند.


انتشار متن کامل اظهارات آقای خامنه ای در ستايش از دولت نهم و لزوم برنامه ريزی آن برای پنج ساله دوم در حالی صورت می گيرد که گروه ها و احزاب مختلف سياسی در ايران به مناسبت های مختلف در باره انتخابات سال آينده رياست جمهوری اظهار نظر کرده و از تلاش جدی خود برای معرفی نامزد انتخابات خبر می دهند.


«فکر نکنيد که امسال، سال آخر دولت است»


آيت الله خامنه ای روز شنبه، دوم شهريور ماه، بنا به سنت هر سال خود و در آستانه هفته دولت با رييس جمهوری اسلامی و وزيران دولت نهم ديدار و علاوه بر ستايش کامل از عملکرد محمود احمدی نژاد، خواستار توجه آنها به مسائل اقتصادی و پذيرش پاره ای از انتقادها شد.


اما آنچه که از محورهای سخنان رهبر جمهوری اسلامی ايران بود و در گزارش های اوليه خبرگزاری های رسمی و نيمه رسمی ايران منتشر نشد، سخنان وی در خصوص ادامه کار دولت محمود احمدی نژاد پس از پايان دوره اول او بود که يکسال به خاتمه آن باقی مانده است.


  • «مثل کسی که پنج سال ديگر بناست کار بکند، کار بکنيد؛ يعنی تصور کنيد که اين يک سال به اضافه چهار سال ديگر در يد مديريت شماست. با اين ديد نگاه کنيد و کار کنيد و برنامه ريزی کنيد و اقدام کنيد.»
آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی

آقای خامنه ای گفت: «آنچه که در مورد سال آخر اين دوره بايد به شما عرض بکنم، چند نکته است. يکی اينکه در اين سال آخر با روحيه سال اول کار کنيد. البته احساس می کنم همين جور است؛ اما در عين حال تاکيد می کنم. فکر نکنيد که امسال، سال آخر دولت است؛ نه.»


رهبر جمهوری اسلامی ايران خطاب به دولت محمود احمدی نژاد گفت: «مثل کسی که پنج سال ديگر بناست کار بکند، کار بکنيد؛ يعنی تصور کنيد که اين يک سال به اضافه چهار سال ديگر در يد مديريت شماست. با اين ديد نگاه کنيد و کار کنيد و برنامه ريزی کنيد و اقدام کنيد.»


بر اساس روال جمهوری اسلامی ايران، آيت الله خامنه ای به عنوان ولی فقيه، حرف آخر را در تمام امور سياسی می زند و چنين اظهار نظری می تواند نشانه روشنی از تمايل وی برای ادامه کار دولت محمود احمدی نژاد به شمار رود که در سه سال گذشته بر سر پرونده هسته ای ايران موضع سرسختانه ای اتخاذ کرده و به گفته صاحبنظران، در عرصه های سياسی و فرهنگی نيز محدوديت های زيادی ايجاد کرده است.


محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ و در جريان رقابتی که در آن شک و شبهه های زيادی نسبت به سلامت انتخابات وجود داشت به طور غير مترقبه ای به مقام رياست جمهوری رسيد.


مخالفان آقای احمدی نژاد بويژه در جريان موسوم به اصلاح طلب، با پر رنگ کردن نقش بسيج و سپاه در جمع آوری رای برای وی، حمايت های پنهان آيت الله خامنه ای از انتخاب محمود احمدی نژاد را عاملی مهم در اين روند ارزيابی کردند.


اين مسئله تا جايی پيش رفت که مهدی کروبی، رييس سابق مجلس شورای اسلامی که نفر سوم انتخابات شده بود با ارسال نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی ايران، مجتبی خامنه ای، پسر وی را متهم کرد که نقش اصلی را در بسيج نيروهای نظامی و شبه نظامی برای انتخاب محمود احمدی نژاد ايفاء کرده است.


به رغم عملکرد تورم زای دولت نهم در حوزه اقتصادی و انتقادات گسترده ای که در طيف های مختلف سياسی از اصلاح طلبان گرفته تا محافظه کاران به سياست های داخلی و خارجی محمود احمدی نژاد وارد می شود، آيت الله علی خامنه ای همواره از فعاليت های دولت وی به صورت قاطع حمایت کرده است.


رهبر جمهوری اسلامی ايران حتی در يکی از سخنرانی های خود، دولت نهم را يکی از بهترين دولت های ايران پس از انقلاب مشروطه ارزيابی کرد.


محمود احمدی نژاد در زمان روی کار آمدن خود وعده داد که پول نفت را بر سر سفره مردم بياورد ولی بسياری از کارشناسان اقتصادی می گويند که پس از گذشت سه سال از مديريت دولت وی، ايران با تورم و افزايش روزانه قيمت ها دست و پنجه نرم می کند و نرخ بيکاری به شدت افزايش یافته است.


جلوگيری از نفوذ افکار سکولاريستی


آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنان خود خطاب به اعضای دولت نهم از آنها به دليل تلاش برای جلوگيری از «ادامه نفوذ افکار سکولاريستی» در بدنه دولت قدردانی کرد و به طور تلويحی دولت محمد خاتمی را متهم به نشر چنين افکاری کرد.


به نظر می رسد به دليل مشکلات زياد اقتصادی، بين المللی و سياسی که ايران با آن روبرو است ابراز حمايت رهبر ايران تنها مدت کوتاهی می تواند منتقدان را ساکت کند و در ماه های باقی مانده تا انتخابات رياست جمهوری دهم بايد منتظر دور تازه ای از حملات به دولت نهم بود.

وی گفت: «روند غرب باوری و غربزدگی را که متاسفانه داشت در بدنه مجموعه های دولتی نفوذ می کرد، متوقف کرديد. اين چيز مهمی است. حالا يک عده ای در جامعه، ممکن است به هر دليلی شيفته يک تمدنی يا يک کشوری باشند؛ اما اين وقتی به بدنه مديران انقلاب و مجموعه های انقلاب نفوذ می کند، چيز خطرناکی می شود. اين ديده می شد؛ خب جلويش گرفته شد.»


رهبر جمهوری اسلامی ايران همچنين مواضع آقای احمدی نژاد در باره برنامه هسته ای را موفق دانست و «روحيه تهاجم» در مقابله با کسانی که آنها را «زورگويان بين المللی» ناميد را مورد ستايش قرار داد.


وی اظهار داشت: «مسئله انرژی هسته ای برای ما فقط اين نبود که ما می خواستيم يک فناوری داشته باشيم، ديگران می خواستند ما نداشته باشيم؛...خب ملت ايران، دولت شما و شخص رييس جمهور، در مقابل اين زورگويی و اين تحميل و اين افزون طلبی ايستاديد؛ ...اينها آن بخش ها و اجزاء گفتمان عمومی اين دولت است که برای من اهميت دارد.»


برنامه هسته ای ايران در سه سال گذشته به چالشی ميان تهران با کشورهای غربی تبديل شده است و اين احتمال مطرح شده که جمهوری اسلامی با ادامه اين برنامه به دنبال دستيابی به توانايی ساخت بمب اتمی است.


هرچند ايران چنين ادعايی را رد می کند ولی شورای امنيت سازمان ملل با تصويب سه قطعنامه، تحريم های مالی و لجستيکی را بر ايران اعمال کرده است.


آيت الله خامنه ای همچنين از دولت نهم خواست تا برای تورم و گرانی ها در ايران چاره انديشی کند و در اجرای طرح تحول اقتصادی که دولت آقای احمدی نژاد در صدد اجرای آن است، محتاط تر باشد.


انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت آقای احمدی نژاد در ماه های اخير تشديد شده است و هفته گذشته، اکبر هاشمی رفسنجانی که رياست دو نهاد مهم مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد، وی را به خاطر قطع برق و گاز مورد سرزنش قرار داد.


آقای رفسنجانی گفت: «ما می توانستيم آن قدر آب پشت سدها داشته باشيم که ديگر برق قطع نشود و اين واويلا به وجود نيايد.»


برخی تحليلگران می گويند که علت حمايت صريح اخير آيت الله خامنه ای از دولت نهم مقابله با انتقادهای گسترده ای است که اخيرا عليه محمود احمدی نژاد به راه افتاده است.


اما به نظر می رسد به دليل مشکلات زياد اقتصادی، بين المللی و سياسی که ايران با آن روبرو است ابراز حمايت رهبر ايران تنها مدت کوتاهی می تواند منتقدان را ساکت کند و در ماه های باقی مانده تا انتخابات رياست جمهوری دهم بايد منتظر دور تازه ای از حملات به دولت نهم بود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG