لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

عبادی: تظاهرات ایرانیان عرب زبان در اهواز سرکوب شده است


شیرین عبادی در نامه خود به ناوی پیلای نوشته است که مامورين امنيتی، خانواده ها و بستگان کشته شدگان حوادث اهواز را با تهديد مجبور به سکوت کرده اند.
شیرین عبادی در نامه خود به ناوی پیلای نوشته است که مامورين امنيتی، خانواده ها و بستگان کشته شدگان حوادث اهواز را با تهديد مجبور به سکوت کرده اند.
شيرين عبادی، رئيس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل، روز دوشنبه در نامه ای به ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کرد که تظاهرات مسالمت آميز گروهی از ايرانيان عرب زبان و سنی مذهب در شهر اهواز از سوی نيروهای جمهوری اسلامی ايران به شدت سرکوب شده است.

به گفته خانم عبادی، پس از اين تظاهرات که در روز ۲۶ فروردين ماه صورت گرفته بود، تا چند روز درگيری های کوچک و پراکنده ای در اهواز ادامه داشته است و در جريان آنها، بيش از ۱۲ نفر کشته، ۲۰ نفر زخمی و دهها نفر بازداشت شده اند.

وی در نامه اش همچنين نوشته است که تاکنون هیچ اطلاعی از بازداشت شدگان در دست نيست و مامورين امنيتی، خانواده ها و بستگان کشته شدگان را با تهديد مجبور به سکوت کرده اند.

وی افزوده است که مامورين امنيتی چند نفر از خانواده ها و بستگان کشته شدگان را که با رسانه های عرب زبان مصاحبه کرده بودند، دستگير کرده اند.

خانم عبادی اشاره کرده که ايرانيان عرب زبان ساکن در استان خوزستان طی ۳۲ سال حکومت جمهوری اسلامی ايران از تبعيض های ناروا رنج برده اند و در شرايط نامساعدی به سر می برند و هشدار داده است که احتمال يک نا آرامی گسترده در اين قسمت از ايران وجود دارد.

از همين رو، این برنده جایزه صلح نوبل از کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته است از تمامی امکانات قانونی برای آزادی بدون قيد و شرط بازداشت شدگان در خوزستان استفاده کند تا از وقوع نا آرامی های بيشتر جلوگيری شود.

رئيس کانون مدافعان حقوق بشر همچنين خواستار آن شده که گزارش درگيری ها و بازداشت های اخير در پرونده نقض حقوق بشر دولت جمهوری اسلامی ايران درج شود تا پس از تعيين گزارشگر ويژه به نظر او برسد.

اين نامه در شرايطی انتشار يافته است که مقام های جمهوری اسلامی ايران تاکنون در مورد حوادث استان خوزستان اظهار نظر نکرده اند.

تنها خبرگزاری فارس گزارش داد که اعضای هيئت رئيسه کميسيون سياست خارجی مجلس روز يکشنبه با تشکيل جلسه‌ای، حوادث اخير خوزستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اما در اين خبر کوتاه، اشاره ای به جزييات اين حوادث نشد.

پيشتر، خبرگزاری برنا، نزديک به اصولگرايان، گزارش داده بود که در حمله تروريستی پنجشنبه شب به ايست بازرسی نيروی انتظامی در اهواز، يک مامور نيروی انتظامی کشته شد.

بر اساس اين گزارش، دو مامور ديگر نيروی انتظامی و دو عابر پياده نيز زخمی شده اند.

خبرگزاری فارس همچنين روز شنبه به نقل از احمد ناصری، فرمانده انتظامی شادگان در استان خوزستان، از کشته شدن يک نفر و بازداشت يک فرد ديگر در يک درگيری خبر داده و آنها را «شرور مسلح» ناميده بود.

وی با اشاره به اينکه درگيری در منطقه عبودی شادگان روی داده است، گفته بود: رئيس کلانتری ۱۱ شادگان از ناحيه سر مجروح و خودروی نيروی انتظامی نيز دچار حادثه شد.

اين حوادث همزمان با سالگرد تظاهرات و درگيری های شش سال پيش در اهواز در اعتراض به آنچه «تغيير بافت جمعيت استان خوزستان» ناميده شد، انتشار يافته اند.

در اين ميان، خبرگزاری فارس روز شنبه به نقل از آيت الله محسن حيدری آل کثيری، امام جمعه موقت اهواز، نوشت که حساب مردم خوزستان از آنچه «معدودی ضدانقلاب» ناميده شد، جداست.

امام جمعه موقت اهواز گفت: «مردم خوزستان هميشه حافظ منافع ولايت فقيه و نظام اسلامی هستند» و افزود: «در هر جايی، اين امکان وجود دارد که افرادی وابسته به اجنبی باشند، مرامی غير از عامه مردم داشته باشند و به عنوان ضد انقلاب عمل کنند.»

وی با تأکيد بر اينکه در خوزستان نيز افرادی ضد انقلاب همانند ساير استان‌ها وجود دارند، گفت: «نبايد فعاليت و عمليات‌های اين گروه معدود ضد انقلاب به حساب اکثريت مردم و عشايرخوزستان گذاشته شود.»

از سوی ديگر، حميدرضا مقدم‌ فر، مديرعامل خبرگزاری فارس در يک سخنرانی در اهواز، آنچه را که «فتنه تحريک و ايجاد مسائل قومی و مذهبی» ناميد، يکی از فتنه های دشمنان در سال جاری دانست و گفت: «پيش‌بينی‌ها حاکی از اين است که دشمنان قصد دارند عوامل خود را در مناطق خاصی از ايران فعال کنند.»
XS
SM
MD
LG