لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

«رکورد» در واردات نفت چين از ايران


داده های گمرکی حاکی است که چين واردات نفت از ايران را طی ماه گذشته بيش از ۱۱۵ درصد (بيش از دو برابر) افزايش داده است.

خبرگزاری رويترز چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ماه بر اساس آمار گمرک چين گزارش داد که اين کشور با واردات روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ايران طی ماه آوريل رکوردی بر ميزان واردات نفت از ايران از زمان تحريم ها بجای گذاشت.

اين گزارش می افزايد که واردات نفت چين از ايران طی ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن نيز ۴۴ درصد افزايش نشان می دهد و در مجموع خريد نفت ايران توسط بزرگترين واردکتنده نفت جهان از ماه ژانويه تا آخر آوريل بطور متوسط بيش از ۶۱۸ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به دور مشابه سال گذشته افزايشی ۵۴ درصدی نشان می دهد.

اين گزارش به واردات ۲۲۵ هزار بشکه ای هند در کنار واردات ۱۳۵ هزار بشکه ای کره جنوبی از ايران طی ماه گذشته اشاره کرده و می گويد که ظاهرا صادرات نفت ايران طی ماه آوريل بيشتر از پيش بينی آژانس بين المللی انرژی بوده است.

آژاتس بين المللی انرژی در تازه ترين گزراش خود که ۲۵ ارديبهشت ماه منتشر شد، حجم صادرات نفت ايران در ماه آوريل را يک ميليون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز ارزيابی کرده بود.

ايران و شش قدرت هسته‌ای سوم آذرماه پارسال به توافقی موقت دست يافتند که از ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد و برخی از تحريم‌ها، از جمله بيمه نفتکش‌های حامل نفت ايران، برای شش ماه لغو شد، اما آمريکا انتظار داشت که مشتريان ايران واردات نفت از اين کشور را در سطح سال ۲۰۱۳، يعنی يک ميليون بشکه در روز ثابت نگه دارند. با اينحال بر اساس گزارش آژانس بين المللی انرژی، صادرات روزانه نفت ايران در ماه ژانويه به يک ميليون و ۳۲۰ هزار بشکه، در ماه فوريه به يک ميليون و ۵۸۰ هزار بشکه و در ماه مارس به حدود يک ميليون و ۳۱۰ هزار بشکه اوج گرفت.

رويترز بر اساس گفته های منابع تجارت نفت می نويسد که اوج گرفتن واردات نفت ايران توسط چين، بيشتر به افزايش صادرات ميعانات گازی ايران به اين کشور بر می گردد.
شرکت سينوپک بر اساس قرارداد بلندمدت، واردات ميعانات گازی ايران را افزايش داده و شرکت «زوهايی زنرانگ» چين نيز در حال مذاکره با دولت تهران برای خريد ميعانات گازی اين کشور است.

ميعانات گازی نوعی نفت خام سبک و گران قيمت است که از چاههای گازی استخراج می شود. آمارهای گمرکی حاکی است که ايران قبل از تحريمها روزانه حدود ۲۶۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشت، اما اين رقم بعد از تحريمها با کاهشی چشمگير روبرو شد.

ايران در هشت ماه پارسال بطور متوسط روزانه ۱۹۵ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشت، اما از آذرماه تا انتهای سال به شدت افزايش يافته و به ۵۰۴ هزار بشکه در روز رسيد.
رويترز می نويسد که با توجه به انتظار آمريکا برای ثابت ماندن صادرات نفت ايران در حد يک ميليون بشکه در روز و آمارهای منتشر شده توسط چين، احتمالا چين برای اجابت خواسته آمريکا با مشکل روبرو خواهد شد.

چين اخيرا با راه اندازی تاسيسات ذخيره استراتژيک نفتی جديد، واردات نفت را به شدت افزايش داده است.

اين کشور در ماه آوريل روزانه ۶ ميليون و ۷۸۰ هزار بشکه واردات نفت انجام داده است.
XS
SM
MD
LG