لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

ذخيره سازی ۵ ميليون بشکه نفت و میعانات گازی ايران در سواحل چين


مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران می گويد که ايران پنج ميليون بشکه نفت و ميعانات گازی برای فروش تدريجی به پالايشگاه های چين در سواحل اين کشور ذخيره کرده است.

سيدمحسن قمصری سه شنبه ۱۴ مرداد ماه در گفت وگو با خبرگزای ايرنا با بيان اينکه ايران، نفتی را در کشتی ها و مخازن روی دريا ذخيره نکرده است، اظهار داشت که برخی کشتی های حاوی ميعانات گازی که در گذشته برای فروش به بابک زنجانی داده شده و در دريا مستقر بودند که در حال حاضر پس گرفته و تخليه شده اند؛ بنابراين ايران هيچ کشتی را با هدف ذخيره نفت در دريا مستقر نکرده است.
ميعانات گازی نوعی نفت خام سبک و گران قيمت است که از ميادين گازی استخراج می شود.

بنا بر آمارهای گمرکی ايران، اين کشور قبل از تحريم ها روزانه حدود ۲۷۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشت، اما بعد از تحريمهای غرب اين رقم به حدود ۱۹۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد و دوباره بعد از توافق هسته ای ژنو اوج گرفت.

ايران بعد از تحريم های غرب و افت صادرات نفت خام، حجم عظيمی از نفت و ميعانات گازی بی مشتری خود را در تانکرهای لنگر انداخته در خليج فارس ذخيره کرده بود. بر اساس گزارش آژانس بين المللی انرژی، ايران در اواخر سال ۲۰۱۳ حدود ۳۷ ميليون بشکه ذخيره نفت روی آب داشت که در آخر ماه مارس (فروردين ۹۳) به ۲۲ ميليون بشکه کاهش يافت.

چین با خرید چهل درصد از نفت خام ایران، بزرگترین خریدار نفت این کشور است.

صادرات نفت ايران در شش ماه گذشته بطور متوسط روزانه ۲۵۰ هزار بشکه افزايش يافته و به ۱.۲۵ ميليون بشکه در روز رسيده است.

آژانس در گزارشهای ماهانه جديد خود اشاره ای به حجم نفت روی آب ايران نکرده است، اما خبرگزاری بلومبرگ دو هقته قبل از قول ريچارد مالينسون تحليلگر شرکت مشاوره «انرژی آسپکتز» در لندن گزارش داد که ايران از ذخاير نفت روی آب خود مقداری زيادی به چين صادر کرده و ذخاير کمتری از ذخيره نفت روی تانکرهای لنگرانداخته ايران وجود دارد.

بر اساس گزارش گمرک چين، اين کشور در شش ماه گذشته واردات نفت از ايران را تا دو برابر افزايش داده و به ۶۳۰ هزار بشکه در روز رسانده است. بنابر گزارش ۳۰ تيرماه رويترز، چين واردات ميعانات گازی ايران را به شدت افزايش داده است.
آمارهای سه ماهه گمرکی حاکی است که ايران در بهار سال جاری روزانه حدود ۵۲۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشته است که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۲.۴ برابر شده است.

مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران در خصوص علت ذخيره نفت و ميعانات گازی ايران در سواحل چين گفت که برخی از پالايشگرهای چينی محموله های کوچک نفت را خريداری می کنند، بنابراين ايران محموله های بزرگ نفت و ميعانات گازی را به چين ارسال کرده و در مخازن مستقر در سواحل چين تخليه می کند تا به صورت جزيی به پالايشگاه های چين بفروشد.

آقای قمصری درباره ميانگين فروش «نفت خام» ايران گفت که فعلا صادرات نفت خام يک ميليون بشکه در روز است که البته امکان دارد در ماه های مختلف دچار نوسان شود، اما در مجموع از روزی يک ميليون بشکه در روز فراتر نمی رود.

XS
SM
MD
LG