لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

بازی با مرگ کولبران برای ١٥٠ هزارتومان


پدر علی محمدزاده دانش آموز اهل روستای بيوران عليای سردشت که شنبه گذشته همراه شمار دیگری از کولبران در آواز بهمن گرفتار شد و جان خود را از دست داد، به اعتماد گفته است: «علی ١٨ سالش بود. روزها در مدرسه درس مي‌خواند و ظهرها از مدرسه كه برمی گشت می رفت سيم‌كشی ساختمان. از بچگی هزينه درس و مدرسه‌اش را خودش تامين می كرد. اما اين‌بار نمي‌دانم چه شد. با رفيق‌هايش قرار گذاشتند و برای ١٥٠ هزارتومان یا دويست هزارتومان پول نقد زجر و سختی اين راه را به تن‌شان خريدند و رفتند كولبری. حالا ما مانديم و جای خالی علي در خانه.»

به نوشته این روزنامه، علي محمد‌زاده يكي از كولبرانی است كه شنبه شب همراه با ١٥ نفر ديگر با بار خشكبار به مرز عراق زدند و گرفتار بهمن شدند و او به همراه ٣نفر ديگر جان‌شان را از دست دادند.

اعتماد با اشاره به اینکه آن شب «هوا برفی بود و عده‌ای احتمال بهمن را از قبل داده بودند و به خاطر همين برگشتند اما چند نفری كه به هر دليل راضی به بازگشت نبودند، ماندند و زير برف‌ها جان باختند»، نوشته است: «آنها كه از نيمه راه برگشته بودند خبر گرفتار شدن بقيه را به اهالی دادند و گروه‌های نجات خودشان را به محل حادثه رساندند. اما از ١٦ نفر ٤ نفر كه ضعيف‌تر بودند تسليم مرگ شدند و ٦ نفر راهی بيمارستان.»

پدر علی محمدزاده که خود از دو ماه پس از زمان وقوع این حادثه برای کار و تامین معیشت دور از سر دشت بوده با اشاره به اینکه «در اين مدت خرج زندگی بردوش علی بود»، گفته است: «همه مردم سردشت با ما عزادار شده‌اند اما اين وضعيت تا كي بايد ادامه داشته باشد؟ تا كی بايد پسرها و مردهای ما به خاطر بيكاری و بي‌پولی براي ١٥٠ هزارتومان پول در سرما و گرما، در زمين‌های پر از مين به جاده‌ها بزنند و كشته شوند؟ همين ديشب دوباره صد نفر برای كولبری به جاده زدند و هنوز معلوم نيست برگردند يا نه.»

معلم ادبیات علی محمدزاده نیز به روزنامه اعتماد گفته است: «در سردشت مرگ و مرز با هم يک معنی دارند. دانش‌آموزاني كه براي كولبري به جاده می زنند زندگي‌شان را كف دست‌شان مي‌گيرند و بقيه‌اش بازي سرنوشت است كه دوباره به خانه برگردند و خانواده‌های شان را ببينند يانه. در سردشت كار نيست و جوان‌ها و نوجوان‌ها از روي نداری و ناچاري اين كار را انجام مي‌دهند. هر بار كه عكس علي را در گوشي‌ام در كنار دوستانش مي‌بينم، درد مي‌كشم بيشتر از اينكه بارها وبارها اين اتفاق مي‌افتد و كاری هم نميی شود برای آن انجام داد.»

این دبیر ادبیات دبیرستان‌های سردشت همچنین گفته است: «معمولا دانش‌آموزان زيادي كه در شهرهاي مرزي درس مي‌خوانند كولبري مي‌كنند. اما هيچ‌وقت در مدرسه يا پيش دوستان‌شان اين را نمي‌گويند. من در سال‌هاي خدمتم دانش‌آموزان زيادي را داشتم كه چون سرپرست خانواده‌هايی شان بودند، مجبور بودند هر طور شده هزينه زندگي‌شان را از راه كولبري تامين كنند.»

روزنامه آفتاب یزد ضمن انتشار طرحی در پیوند با کولبران، در گزارشی با تیتر «کولبری کیلویی پنج هزار تومان»، نوشته است: « یــکی از جانباختگان، اهل مهاباد بود اما آمده بود برای کولبری. یک خانه گرفته بود و دو تا بچه داشت. شبی که یخ زده بود، شـب تولد بچه دوساله‌اش بود.»

این روزنامه نوشته که نماینده مهاباد در حضور علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی گفته است: «به خاطر ۱۰۰ هزار تومــان ۱۶ کولبر در بهمن گیر کردند. این افراد به خاطر تنها ۱۰۰ هزار تومان و با شــغل سخت کولبری به ناچار در ســردترین روزهای سال امرار معاش میکنند و ۳۰۰ کیلو بار را به دوش می کشند و زیر برف و بهمن می مانند. این در حالی اســت که افرادی تنها با یک تماس تلفنی و بدون طی مراحل قانونی از مرزها و جلو چشم ماموران هزاران تن محصول وارد می کنند.»

روزنامه آفتاب یزد با تاکید براینکه « ۹۰ درصد» کولبران بیکارند و شغلی ندارند، نوشته است: «هیچ کس دوست ندارد که در این کوالک، برف و بهمن در شب تاریک از خانه‌اش بیرون برود برای کولبری. کاش خیلی‌ها بودند و می دیدند که بدن کولبرها چطور زیر برف‌ها یخ زده بود.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، عکس یک خود را به دیدار وزیر خارجه فرانسه با حسن روحانی اختصاص داده و از قول ژان مارک ایرو نوشته است: « ‏تهران را در حالی ترک می کنم که فصل نوینی در روابط دو کشور در همه حوزه‌ها گشوده شده است.»

این روزنامه با اشاره به امضای پنج سند همکاری اقتصادی دو کشور توسط ظریف و ارو، وزرای خارجه ایران و فرانسه، نوشته که حسن روحانی پس از دیدار با ژان مارک ایرو، و با اشاره به قدردانی مقام فرانسوی از پایبندی تهران به مفاد برجام ‏و تأیید آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است: «توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ ‏کشور، رویدادی مهم در عرصه بین‌المللی بود و البته پیام این توافق برای جهان بسیار مهم‌تر از متن آن ‏بود.‏ برجام حاوی این پیام بود که مسائل پیچیده بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد – برد حل و فصل کرد و لذا همه کشورها باید برای حفظ و تقویت آن ‏بکوشند چرا که هر آسیبی به آن، می‌تواند پیام خطرناکی را به جهان منتقل کند که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.»

روزنامه ایران با اشاره به اینکه « فرانسه سالانه ۴۱ هزار روادید برای اتباع ایرانی صادر می‌کند » از قول ژان مارک ایرو وزیر خارجه فرانسه نوشته است: «مواضع یکجانبه به بهانه مبارزه با تروریسم و منع صدور ویزا از سوی دولت آمریکا را نگران‌کننده می‌دانیم و معتقدیم این مواضع مناسب نیستند و عقل سلیم حکم می‌کند که آنها به عقب بازگردند»، ضمن اینکه «پاریس قصد دارد شمار روادیدهایی که برای ایرانی‌ها صادر می‌کند را به دو برابر مقدار فعلی افزایش بدهد و این پروژه بایستی در تابستان ۲۰۱۷ اجرایی شود.»

حمیدرضا آصفی، سفیر اسبق ایران در فرانسه، نیز طی یادداشتی در روزنامه ایران، هدف پاریس را «تقویت روابط با تهران» ارزیابی کرده و نوشته است: «دولت فرانسه با هدف حفظ روابط ترمیم یافته با ایران و مزیت‌های اقتصادی و سیاسی آن، در مقام مدافع قاطع برجام قرار گرفته است.»

روزنامه اعتماد هم با تیتر «دفاع اقتصادي- سياسي از برجام» درباره سفر روز سه شنبه وزير امور خارجه فرانسه به تهران، نوشته است: «اروپايی ها عزم خود را براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران به كار گرفته‌اند. اگر تا چهار سال پيش اين رييس‌جمهور ايالات متحده بود كه براي تشديد تحريم‌هاي ايران اجماع جهاني را به دست آورده بود اين‌بار اين اروپایی ها هستند كه براي حفظ توافق هسته‌ای با ايران در كنار روسيه و چين بر حجم رفت و آمدهاي خود به تهران افزوده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه فرانسه در تهران گفته است: «فرانسه با هرگونه ابتكاری كه برخلاف روح برجام باشد مخالف است و اگر قرار باشد به مذاكرات مجدد در موضوع هسته‌ای برسد ما آن را اصلا قبول نداريم. مواضع دونالد ترامپ را مورد توجه قرار داده‌ايم و نگراني‌هايي نسبت به اين مواضع داريم. منتظريم ببينيم چه پيش مي‌آيد اما محتاط و مراقب هستيم.»

همزمان روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود در تیتر یک شماره چهارشنه خود به شدت از سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران انتقثاد کرده و نوشته است: «نتیجه انفعال دیپلماتیک، وزیر خارجه فرانسه گستاخی کرد جایزه گرفت.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «در حالی که وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی گستاخانه مدعی شده آزمایش موشکی ایران ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل است و نباید انجام شود، دولت قراردادهای پر‌سود اقتصادی به پاریس هدیه داد.»

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، هم عکس یک خود را به وزیر خارجه فرانسه اختصاص داده و با تیتر « گستاخی فرانسوی» نوشته وزیر خارجه در نشست رسانه خود در تهران، گفته است: «به تهران آمده‌ام تا به ایرانی‌ها بگویم نباید خطا کنند، آزمایشات موشکی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «وزیر خارجه فرانسه در حالی به تهران آمده که ناوهای جنگی این کشور در خلیج فارس در حال برگزاری مانور نظامی هستند موضوعی که مورد انتقاد تجار فرانسوی هم قرار گرفته است.»

روزنامه شهروند از «رد درخواست تجدید نظر در حکم بابک زنجانی» خبر داده و از قول رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی

نوشته است: « پرینت رأی را گرفته‌ام و برای رساندن به شخص بابک زنجانی به دادیار زندان تحویل دادم.»

این روزنامه یادآوری کرده است که پیشتر مقام‌های قوه قضائیه اعلام کرده بودند که «روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵، حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شده است» و این حکم در ١٣ آذر‌ سال ٩٥ تأیید و در نهایت سوم بهمن به او ابلاغ شده است.

روزنامه شهروند این را هم نوشته که «حکم اعدام بابک زنجانی درحال حاضر مورد انتقاد دولت قرار دارد» و دولت حسن روحانی تاکید دارد که خواهان دریافت طلب ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی خود از این متهم به فساد نفتی در دولت سابق است.

روزنامه ابرار گزارشی دارد درباره « فاجعه سقوط مرگبار چراغ اتاق عمل در زاهدان» و نوشته است: « سقوط چراغ اتاق عمل به قیمت از دست دادن جان پدر ٦٣ ساله تمام شد. این مرد برای درمان آب مروارید چشم زیر تیغ جراحی رفته بود اما پس از این سقوط، ١٢ روز به کما رفت و جان خود را از دست داد. چراغ اتاق عمل روز اول دی ماه دقایقی پیش از جراحی روی شکم این فرد افتاد و باعث عفونت روده‌های بیمار شد.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وقوع این حادثه را تائید کرده و گفته است: «بررسی‌های ما نشان می دهد که حادثه سقوط چراغ و برخورد آن با قسمتی از شکم بیمار پیش از آغاز عمل جراحی بیمار رخ داده و در پی آن متخصص جراح عمومی که در اتاق عمل حضور داشته بیمار را معاینه می کند تا مطمئن شود آسیب داخلی به مریض وارد نشده باشد.»

این مقام مسئول البته درباره علت مرگ این بیمار دلیلی دیکری عنوان کرده و گفته که این بیمار ۶۳ ساله به دلیل عفونت پس از جراحی روده جان خود را از دست داده است.

روزنامه رسالت در سرمقاله شماره چهارشنبه خود خواهان « ضرورت تدوين نظامنامه سينمايی» شده و نوشته است: «قدرت های جهاني که عنادی با انقلاب اسلامي دارند به اين تاکتيک رسيده اند که تنها راه نفوذ و تخريب طرف مقابل استفاده کاربردي از قاب سينما ست، يعني شايد در شعارها و بلندگوهاي تبليغاتي خود از مانورهای نظامی سخن بگويند اما در پشت پرده راه نفوذ خود و تغيير انديشه‌ها را در ايجاد جريانات فرهنگي و استفاده ابزاري از هنرهای نمايشی بالاخص سينما مي دانند و اينجاست که ضرورت ايجاب مي کند نظام جمهوری اسلامی و متوليان فرهنگی از هر قشر و جناحيی که هستند فارغ از دسته بندي و حزب و گروه، حلقه و زنجيره فرهنگي اي را ايجاد کنند که هم از نفوذ مخرب جلوگيری کرده و هم راه نفوذ براي ترويج و تبليغ را فراهم آورند.»

XS
SM
MD
LG