لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

مذاکرات دو جانبه ايران و امريکا در ژنو آغاز شد


مذاکرات هسته ای دوجانبهٔ ايران و آمريکا پنجشنبه در شهر ژنو آغاز شد.

در اين مذاکرات از سوی ايران، عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی معاونان وزير خارجه؛ و از سوی آمريکا ويليام برنز معاون ارشد وزير خارجه امريکا و وندی شرمن مدير کل سياسی وزارت خارجه امريکا حضور دارند. کارشناسان دو کشور نيز در اين مذاکرات شرکت دارند.

پيشتر وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌ای گفته بود گروهی که به سرپرستی آقای برنز، معاون وزارت خارجه آمريکا، به ژنو می‌رود را جيک ساليوان، مشاور امنيت ملی جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوری آمريکا، نيز همراهی می‌کند.

يک عضو تيم مذاکره‌کننده ايران، در گفت‌وگو با ايرنا هدف از اين ديدار را «ادامه رايزنی‌ها در مورد موضوعاتی که طرف‌ها بر سر آن اختلاف دارند و بررسی نحوه نزديک کردن ديدگاه‌ها» عنوان کرده است.

تهران و طرف‌های گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی ايران، با پايان مهلت شش ماهه پس از توافق موقت، به نتيجه رسيدند تا مذاکرات را برای چهار ماه ديگر ادامه دهند.

ظرفيت غنی‌سازی از جمله مهم‌ترين موضوعات مورد اختلاف بين طرف‌ها عنوان شده است و آنها در تلاشند تا در اين مورد در متن توافق نهايی به نتيجه مشترکی برسند.

اخيرا علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است روند مذاکرات «به خوبی پيش می‌رود و جای نگرانی وجود ندارد».

از سوی ديگر گروهی از نمايندگان و چهره‌های اصولگرا در ايران به دولت در مورد گفت‌وگوها هشدار داده‌اند؛ عليرضا زاکانی، از جمله اين افراد است که شنبه گذشته ادعا کرده بود در مرکز غنی‌سازی فردو «تغيير ساختار» صورت گرفته است.

در آمريکا نيز گروهی از نمايندگان جمهوريخواه خواستار آن شده‌اند که هرگونه توافقی از سوی دولت برای بررسی و پذيرش نهايی به کنگره ارائه شود. هرچند به نظر نمی‌رسد اين موضوع در سنای آن کشور تصويب شود.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، گفته است مذاکرات اصلی با ۵+۱ در اوايل ماه سپتامبر از سر گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG