لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

نمایشگاه پوسترهای هنرمندان ایرانی در موزه هنرهای اسلامی اورشلیم


در حالی که دشمنی اسرائیل و ایران بعد از توافق هسته‌ای نهایی ایران و قدرت‌های جهانی نیز ادامه یافته، موزه‌ای در شهر اورشلیم (بیت المقدس) نمایشگاهی را از پوسترهای مدرن ایرانی در معرض دید علاقمندان قرار داده است.

موزه هنرهای اسلامی اورشلیم نمایشگاهی را با نام «نشانه‌ای از ایران» که در برگیرنده پوسترهای مدرن ایرانی در طول بیش از چهل سال است، تدارک دیده است.

خطاطی‌های و لیتوگرافی‌ها در بستری دل انگیز از رنگ آمیزی شرقی بخشی از شصت اثر برگزیده برای نمایشگاه است؛ یکی از برجسته‌ترین کارهای خطاطی حروفی است که دور سر یک زن پیچیده شده‌اند تا سر او را محافظت کنند.

نمایشگاه از پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت آغاز به کار کرده و مورد توجه بسیار رسانه‌های غربی نیز قرار گرفته است؛ مکان موزه در یک قدمی اقامتگاه ریاست جمهوری در قلب اورشلیم است.

نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی در اورشلیم تقریبا همزمان شده است با برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست در تهران؛مسابقه ای که با انتقاد شدید در جهان روبرو شده است.

دست اندرکاران موزه هنرهای اسلام در بیت المقدس می گویند، کارهایی را با هدف نشان دادن تاریخ، فلسفه، فرهنگ و روح جامعه مدرن ایران برای این نمایشگاه انتخاب کرده‌اند.

یک اسرائیلی به نام یوسی لِمِل همراه با خانم مارتا سیلوسترووا یک بانوی اهل کشور چکیا (چک) پوسترها را برای این نمایشگاه دست چین کرده و کار طراحی نمایشگاه بر عهده عیدو برونو و دان هوخنبرگ بوده است.

پوسترها از مجموعه‌های گالری از دو کشور جمهوری چک و کرواسی به اسرائیل آورده شده است.

گالری موراوین در شهر برنو در کشور جمهوری چک در چارچوب بیناله بین المللی طراحی گرافیک بخشی از این پوسترها را گردآوری کرده و بخش دیگری از پوسترها نیز از مجموعه داران ترانووا در اسلواکی گرفته شده است.

همزمان با نمایشگاه بیت المقدس، گالری مورواین در جمهوری چک نیز نمایشگاه اصلی پوسترهای مدرن ایرانی را تا نیمه پاییز امسال میزبانی می‌کند.

موزه هنرهای اسلامی بیت المقدس در نمایشگاه خود مرتضی ممیز و قباد شیوا را به عنوان «پدران هنر پوستر مدرن ایران» به بینندگان معرفی کرده است.

از رضا عابدینی و مجید عباسی، بنیانگزاران گروه «هنر پنجم» نیز به عنوان وارثان برحق مرتضی ممیز یاد شده است.

غیر از طراحی‌هایی از رضا عابدینی و مجید عباسی، کارهایی از مهدی حق شناس، احسن فرسا و مهدی ساعدی یکی از چهره‌های برجسته نسل پنجم از طراحان گرافیک مدرن ایران در شمار پوسترهای این نمایشگاه است؛ مهدی ساعدی، 37 ساله، در فیلادلفیای آمریکا کار و زندگی می‌کند.

دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه می گویند این واقعیت که بیش از نیمی از دانش آموختگان دانشگاههای ایران زنان و دختران هستند در مورد دانشگاههای هنر ایران نیز مصداق دارد و برای همین، کارهای زیادی از زنان هنرمند این رشته‌ها نیز در این نمایشگاه دیده می‌شود تا بیننده اسرائیلی بداند که زن ایرانی تنها چند نماینده چادری مجلس نیستند.

XS
SM
MD
LG