لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۱

دیپلمات ایرانی که دو هزار یهودی را از مرگ نجات داد


هم زمان با نسل کشی يهوديان به وسيله رژيم نازی آلمان به رهبری آدلف هيتلر، مردان و زنان شجاعی با به خطر انداختن جانشان زندگی همنوعان خود را نجات می دادند.

گالری «اسپاس ماگ» در بروکسل، پايتخت بلژيک با برپايی نمايشگاهی به نام «درستکاران»(Simplemet Justes) ياد اين افراد را گرامی داشته است. اکثر کسانی که در اين نمايشگاه از آنها نام برده شده است، شخصيت های کمتر شناخته شده، مسلمان و اهالی کشورهای خاورميانه هستند. در ميان نجات دهندگان شهروندان يهودی، نام عبدالحسين سرداری، ديپلمات ايرانی و مسئول امور کنسولی ايران در پاريس در سال ۱۹۴۰ ميلادی به چشم می خورد.

بر اساس تحقيقات انجام شده، اين ديپلمات توانسته است از فرستادن کم و بيش ۲۰۰۰ شهروند يهودی به سوی کوره های آدم سوزِی جلوگيری کند و زندگی تازه ای به آنها هديه دهد.

به نقل از اطلاعات منتشر شده در نمايشگاه، آقای سرداری در ابتدا تنها برای ايرانيان يهودی ساکن فرانسه گذرنامه جديد صادر می کرده، اما پس از آگاهی از عاقبت يهوديان ديگر کشورها در اردوگاه های مرگ رژيم نازی، شروع به صدور مدارک ايرانی برای آنها می کند. او برای نجات جان هموطنانش ازعدم وجود يک تفسير واحد از قوانين ضد يهودی آلمان نازی استفاده و استدلال می کرده که يهوديان ايرانی متفاوت از يهوديان ديگر کشورها هستند.

در ماه دسامبر سال ۱۹۴۲ ميلادی، آدلف هيتلر شخصا اعلام می کند که استدلال آقای سرداری اشتباه است. پس از اشغال ايران در شهريور ۱۳۲۰ توسط نيروهای بريتانيا و شوروی و به دنبال آن امضای توافقنامه ميان دولت ايران و متفقين، آقای سرداری مصونيت ديپلماتيک خود را از دست می دهد و به او دستور بازگشت به ايران داده می شود. به رغم اين مشکلات، او تصميم به ماندن در پاريس می گيرد و با ثروت شخصی خود به کمک به يهوديان ادامه می دهد.

آقای سرداری در سال ۱۳۶۰ در شهر لندن درگذشت.

سه سال پس از مرگش، برای نخستين بار و به شکل رسمی مرکز « سيمون ويسينتهال » درشهر لوس آنجلس آمريکا از فعاليتهای انسان دوستانه او در زمان جنگ جهانی دوم تقدير کرد.

XS
SM
MD
LG