لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

«ايران، آماج حمله های حکومت اسلامی»


نیروهای داعش در سوریه، عکس آرشیوی است
نیروهای داعش در سوریه، عکس آرشیوی است

دولت ايران می گويد که هدف حمله های «حکومت اسلامی» (داعش) قرار گرفته است.

اين عنوان گزارشی است در نشريه آمريکايی «ديلی بيست» آنلاين، که با نقل سخنان مقام های اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی، گفته است که اين مقامها دستگيری های اخير در ايران را، برای جلوگيری از حمله های گروه هايی مانند داعش قلمداد کرده اند.

ابو محمد ال عدنانی، سخنگوی گروه حکومت اسلامی، تاکنون چندين بار و از جمله در ۲۲ ارديبهشت ماه گذشته، تهديد کرده بود که داعش، ايران را به خاک و خون خواهد کشيد.
بيست و چهارساعت پس از اين تهديد، کاروانی از اتومبيل های حامل چندين مهندس ايرانی و محافظان عراقی آنها، در نزديکی بعقوبه در شمال خاوری بغداد، با انفجار يک وانت بار سياه رنگ منهدم شدند و سرنشينان آنها در دم جان سپردند.

رسانه های محلی در عراق، اين انفجار را به تروريست های وابسته به داعش و ساير تندروهای سنی مذهب نسبت دادند.

سازمان های اطلاعاتی آمريکا نيز از اين عمليات تروريستی آگاه شدند ولی در مورد نسبت دادن آن به گروه حکومت اسلامی مطمئن نيستند.

اين نشريه به حمله های ديگری، ازجمله به يورش شديد عليه مرزبانان ايران در قصرشيرين اشاره کرده که گزارش های نخستين در اين زمينه، از کشته شدن چهار تن حکايت می کرد، البته فتح الله حسينی نماينده قصرشيرين در مجلس شورای اسلامی، خبر هرگونه تلفات انسانی را تکذيب کرد ولی چند روز بعد، روزنامه های ايران از تشييع جنازه يازده مرزبان گزارش دادند.

نشريه آمريکايی معتقد است که رهبران سياسی و نظامی جمهوری اسلامی، تهديدها و عمليات تروريستی در درون ايران را سانسور می کنند تا قدرت حکومتی آنان در افکار عمومی، ضعيف جلوه گر نشود ولی تهديدهای داعش در ايران آنچنان گستاخانه است که حتا بالاترين مقام های حکومتی هم آن را تاييد کرده اند. از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی وزير کشور در هفدهم شهريورماه گذشته، نسبت به حمله های داعش هشدار داد.

با اين حال حمله های گسترده با هدف اشغال ايران بسيار بعيد است، بويژه آنکه بيشتر عمليات گروه حکومت اسلامی، به يکپارچه کردن قدرت خود و از بين بردن مقاومتهای پراکنده [در عراق و سوريه] متمرکز شده، ولی اين بدان معنا نيست که ايران از خطر در امان است.
هوشنگ حسن ياری، استاد روابط بين الملل و سياست تطبيقی در کالج سلطنتی نظامی کانادا، در گفتگو با راديو فردا، گروه حکومت اسلامی را نه تنها خطری برای ايران، که برای همه کشورهای منطقه می داند.

هوشنگ حسن ياری، استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا می گويد: « اينکه داعش نسبت به جمهوری اسلامی ايران و بطور کلی شيعيان، نظر بسيار منفی دارد و آنها را خارج از دين ميداند، يک واقعيت است. اين امر برمی گردد به زمانی که [ابو مصعب] زرقاوی، امير القاعده در عراق بود و همواره بر چنين امری تاکيد می کرد و البغدادی و اين گروه داعش دنباله های آن جريان هستند،. در نتيجه خطر داعش از اين جهت نه تنها متوجه ايران و بخصوص شيعيان، بلکه متوجه تمامی منطقه است، بخاطر اين که وجود اين دولت ها، با ايده خلافت اسلامی در تضاد آشکار است و از ديد داعش اين حکومت ها و تمامی کسانی که در قالب برداشت اين گروه از اسلام نمی گنجند، بی شک دشمن تلقی می شوند. دليل ديگر، حضور جمهوری اسلامی ايران در عراق است و جنگی که عليه داعش در عراق انجام ميدهد و همينطور در سوريه که بالطبع اين هم، دشمنی داعش با جمهوری اسلامی را مضاعف می کند».

اين استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در پاسخ به پرسشی مبنی بر ميزان توانايی گروه حکومت اسلامی برای ضربه زدن به ايران می گويد: « امروزه ضربه زدن به هر کشوری حتا به کشورهايی قدرتمندی مانند آمريکا کار دشواری نيست، به دليل اين که از جنگی غيرمتعارف صحبت می شود؛ مانند حمله های تروريستی و عمليات خرابکاری در يک منطقه و ساير اعمال ايذايی مشابه. از اينرو، داعش نظير گروه های ديگری که دست کم در سيستان و بلوچستان مشغول فعاليت های رزمی عليه جمهوری اسلامی هستند، قادر به ضربه زدن است، منتها اگر هدف از ضربه زدن سقوط جمهوری اسلامی ايران باشد، اين کاری است که امروز داعش قادر به انجامش نخواهد بود و اصولن از چنين توانی برخوردار نيست.

با اينحال خطر فوری اين گروه اين است که به تدريج سرزمين های بيشتری را در عراق و سوريه اشغال بکند و در پی ايده ايجاد خلافت اسلامی، بتواند با برپا کردن دولتی جدی، توان نظامی خود را افزايش بدهد. در آن هنگام خطر داعش برای همه کشورهای منطقه و ازجمله ايران بسيار جدی تر خواهد شد؛ ولی درحال حاضر توان نظامی داعش با ايران قابل مقايسه نيست و در برابر ايران، قدرتی محسوب نمی شود، منتها اين به معنای بی خطر بودن داعش نيست».

گروه حکومت اسلامی مدعی است که عمليات گوناگونی را عليه حکومت ايران به اجرا گذاشته و ازجمله، يک درگيری در اروميه و ترور يک گروهبان سپاهی به نام مصطفا محمد نژاد در نزديکی شهرستان خوی، به اين گروه نسبت داده می شود که اين آخری در دهم مهرماه روی داده است.

نشريه ديلی بيست آنلاين در گزارش خود از قول مقام های نظامی و اطلاعاتی ايران و از آنجمله محمود علوی وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، دستگيری های اخير را به عمليات تروريستی گروهای تندرو اسلامی نسبت داده است.

XS
SM
MD
LG