لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

تصمیم اسرائیل برای کمک به کودکان مجروح سوری


یکی از قربانیان حمله شیمیایی ادلب
یکی از قربانیان حمله شیمیایی ادلب

کابینه اسرائیل یکشنبه بیستم فروردین در نشست خود تصمیم گرفت کودکان سوری زخمی شده در حملات اخیر در این کشور را مورد درمان پزشکی قرار دهد.

به گزارش هاآرتص، اسرائیل با این تصمیم «کمک‌های پزشکی به مجروحین سوریه را افزایش می دهد».

براساس تصمیم کابینه اسرائیل، این کشور «تلاش» خواهد کرد، کودکان مجروح در حمله شیمیایی سه شنبه گذشته در سوریه را به اسرائیل انتقال دهد، اما راه اجرایی شدن این تصمیم هنوز روشن نیست.

حملات شیمیایی سه شنبه گذشته در شهر خان شیخون در استان ادلب در جنوب سوریه کشته‌ها و زخمی‌های زیادی بر جای نهاد؛ گزارش‌های مختلف شمار کشته‌ها را تا یکصد و پنجاه تن و تعداد زخمی‌ها را تا پانصد نفر برآورد کرده است.

نخست وزیر اسرائیل در نشست روز یکشننبه بار دیگر حمله شیمیایی ادلب را به حکومت بشار اسد نسبت داد و آن را محکوم کرد.

آقای نتانیاهو همچنین افزود، «این فرصتی برای همکاری میان آمریکا و روسیه نیز هست تا جنگ افزار شیمیایی در سوریه باقی نماند».

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل پیشتر گفته بود، کشورش «اطمینان صد در صدی» یافت که «از الف تا ی» این حملات به دستور بشار اسد صورت گرفت.

با وجود این، لیبرمن و یووال اشتاینیتز وزیر انرژی در نشست روز یکشنبه کابینه اسرائیل با پیشنهاد آریه درعی وزیر کشور برای دادن پناهندگی به یکصد کودک از اردوگاههای آوارگان سوری مخالفت کردند.

اشتاینیتز دوشنبه بیست و یکم فروردین به رادیو اسرائیل گفت، اطلاع دارد که اگر اسرائیل به سوری‌ها حق شهروندی بدهد، تشکیلات خودگردانی نیز درخواستی را برای انتقال هزاران آواره سوری به کرانه باختری عنوان خواهد کرد.

اسرائیل در سال‌های گذشته نیز شماری از مجروحین جنگ داخلی سوریه را که با پای خود به مرزهای این کشور رسیده و درخواست کمک کرده بودند، به بیمارستان‌هایش منتقل و درمان کرد.

شماری از معلولین سوری هنوز در بیمارستان‌های شمال اسرائیل بستری هستند، که رسانه‌های اسرائیل هر از گاهی با آنها مصاحبه می کنند.

شماری از عرب‌های دروزی منطقه جولان دو سال پیش به آمبولانس‌های اسرائیلی که حامل زخمی‌های سوری در راه انتقال به بیمارستان‌های اسرائیل بودند، حمله کرده و یکی از زخمی‌ها را کشتند.

دروزی‌های شمال اسرائیل از کشته شدن دروزهای سوریه در جریان عملیاتی مرگبار بدست معارضین سوری خشمگین بودند.

اسرائیل در جنگ داخلی سوریه، که ماه گذشته وارد هفتمین سال خود شد، اعلام «بی طرفی» کرده اما می گوید، انتقال جنگ افزارهای پیشرفته از راه سوریه برای حزب الله در لبنان را تحمل نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG