لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

احتمال «دستکاری» تلفن همراه نخست‌وزیر فرانسه در سفرش به اسرائیل


مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه
مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه

رسانه‌های فرانسه و اسرائیل گزارش داده اند که سازمان امنیت فرانسه مشکوک شده است که اسرائیل تلفن همراه مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه و هیات بلندپایه همراه او را در ملاقات‌های اخیر با بلندپایگان اسرائیلی «مجهز به تجهیزات استراق سمع» کرده و مکالمات و سایر عملیات با تلفن‌ها را برای اسرائیل قابل شنود و ردیابی کرده است.

روزنامه فرانسوی اکسپرس چهارشنبه شانزدهم تیر و وبسایت اسرائیلی وای.نت پنجشنبه هفدهم تیر این گزارش‌ها را منتشر کرده اند.

بر اساس این گزارش ها، شک نهادهای امنیتی فرانسه نسبت به جاسوسی اسرائیلی از تلفن همراه نخست وزیر و دیپلمات‌های ارشد دیگر فرانسه، زمانی جدی شد که این مقامات متوجه شدند تلفن آنها دیگر به خوبی آنتن نمی دهد و دایم با اشکال روبرو می شود.

همه مقامات ارشدی که تلفن‌های همراه آنها با این مشکلات روبرو شده بود، کسانی بودند که به تازگی در هیات دیپلماتیک برای ملاقات با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به این کشور رفته بودند.

سفر نخست وزیر فرانسه به اسرائیل حدود یک ماه و نیم پیش انجام شده بود.

بر اساس این گزارش ها، مسئولان امنیتی دفتر نخست وزیری اسرائیل، تلفن‌های همراه مقامات خارجی را قبل از دیدار با نخست وزیر یا سایر مقامات ارشد اسرائیلی از آنها می گیرند و در جایی نگهداری می کنند و تلفن‌ها و تجهیزات دیگرشان را در پایان ملاقات، به آنها پس می دهند.

بر اساس گزارش اکسپرس، با بازگشت هیات سیاسی فرانسه به پاریس، همه آنها متوجه شدند که هر تماس معمولی با تلفن‌هایشان به دردسر مبدل شده؛ قطع و وصلی‌ها زیاد، و آنتن دهی تلفن‌ها بشدت مختل است.

به نوشته اکسپرس، بدلیل این اشکالات فنی متعدد، تلفن همراه آقای والس و دیگر مقاماتی که او را در سفر به اسرائیل همراهی کرده بودند، در اختیار نهادهای امنیتی ارشد فرانسه قرار گرفت اما گزارش آنها فاش نشده است.

دفتر نخست وزیری فرانسه انجام بررسی از سوی نهادهای اطلاعاتی این کشور در مورد تلفن همراه آقای والس و دیگر مقامات را تایید کرده اما گفته است، این بررسی‌ها بخشی از دستورالعمل عادی در پی دیدار بلندپایگان از هر کشور خارجی است.

به نوشته اکسپرس، دفتر نخست وزیری اسرائیل این اتهام را رد کرده و گفته است: «اسرائیل فرانسه را به چشم یک کشور دوست می بیند و اطلاعات خود را در زمان‌های ضروری با این کشور سهیم می شود و علیه فرانسه جاسوسی نمی کند».

اما اکسپرس نوشته است، شگفتی فرانسه در این است که مانوئل والس بیش از هر مقام دیگر فرانسه به اسرائیل سمپاتی دارد و حامی اسرائیل است و او آخرین سیاستمدار فرانسه است که می بایست «طعمه» نهادهای اطلاعاتی اسرائیل می شد.

رسانه‌های غربی مدعی هستند که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در جاسوسی از کشورهای دوست نیز ید طولایی دارند.

رسانه‌های اروپایی از جمله تاکید داشتند که بیشترین موارد جاسوسی اسرائیل در سال‌های اخیر از هتل‌های کشورهایی مانند اتریش و سوییس بود که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در آنجا انجام می شد.

XS
SM
MD
LG